Theatervoorstelling met 400 toeschouwers kinderen kosten 5 en volwassenen 6 euro totale opbrengst is 2225.Hoeveel volwassenen en hoeveel kinderen ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde

Antwoorden (3)

400x5= 2000€
Prijsverschil kind/volwassen 1€
Prijsverschil alleen kinderen/echt 225€
Er waren 225 volwassennen en 175 kinderen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Huiswerk opgelost!
Ondanks het goede antwoord van Ulope zou ik het wiskundig als volgt oplossen.
Stel het aantal kinderen is k. Die betalen samen 5k (euro).
Stel het aantal volwassenen is v. Die betalen samen 6v (euro).
De totale opbrengst is dan 5k + 6v = 2225
Het aantal toeschouwers is k + v = 400
Je hebt nu 2 vergelijkingen met 2 onbekenden, dus moet je genoeg weten.
5k + 6v = 2225
5k + 5v = 2000 (de tweede vergelijking met 5 vermenigvuldigd)
----------------------------- aftrekken
v = 225
En k is dus 400 - 225 = 175
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Perfect!
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Zal wel kloppen. Maar ik snap er geen zak van. Waarom zou ik toch een 5 gehad hebben voor wiskunde?
Reddie
10 jaar geleden
@HeerVoldemort
Ik kan het nog wel verder uitleggen, maar niet via GV.
En het was niet jouw vraag.
En, kennelijk is wiskunde niet jouw ding.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Haha, nee is niet nodig, ik vind het gewoon knap zoals mensen dit kunnen beredeneren. Compliment voor jou dus :-D
Stel er zijn k kinderen, dan zijn er 400 - k volwassenen. Ze betalen 5*k + 6*(400-k) =
5*k + 2400-6*k = 2400 -k euro. De opbrengst is 2225 euro.
Dus 2225 = 2400 -k. of -175 = -k. Dus k = 175.
Er waren dus 175 kinderen en 400 - 175 = 225 volwassenen.

Je kunt het ook anders beredeneren.
Waren er 400 ouders dan was de opbrengst 2400 euro. Er is 175 euro minder. Dat zijn de euro's die de kinderen (1 euro per kind) minder hebben betaald. Er waren dus 175 kinderen en 225 volwassenen.