Wat is het verschil tussen recht evenredig verband en linear verband?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
17.1K

Antwoorden (2)

Een recht evenredig verband is een bijzonder geval van een lineair verband.
Lineair: y= a*x+b
Recht evenredig: y= a*x (dus een lineair verband zonder constante)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het antwoord van iHave is helemaal goed, om het wat praktischer uit te leggen:

Bij een verband geldt altijd dat het ene afhangt van het andere. Bijvoorbeeld: wat je verdient hangt af van het aantal uren dat je werkt (bij een gegeven uurloon) en een eventuele vaste vergoeding (die niet van het aantal uren afhangt).

Bij een lineair verband geldt dat er een vaste verhouding bestaat tussen de toename van de invoer en de toename van het resultaat (bv: bij 5 euro per uur geldt: 1 uur meer werken = 5 euro meer verdienen, 3 uur meer werken = 15 euro meer verdienen etc). Er is niet gezegd dat 0 uren werken dan 0 euro verdienen zou opleveren omdat je nog met een vaste vergoeding te maken zou kunnen hebben.

Je loontabel zou er bij een vaste vergoeding van laten we zeggen 2 euro dan zo uit kunnen zien:
uren 0 -> verdiend 2 euro
uren 1 -> verdiend 7 euro
uren 2 -> verdiend 12 euro
etc

Bij een evenredig verband gaat het niet om de toename maar om de waarden zelf waartussen een vaste verhouding is, en dat kan in het voorbeeld alleen als er geen vaste vergoeding is. Er is dan een vaste verhouding tussen het aantal uren dat je werkt en het loon dat je verdient:
uren 0 -> verdiend o euro
uren 1 -> verdiend 5 euro
uren 2 -> verdiend 10 euro
etc

De grafiek van een lineair verband is een rechte lijn die op elke hoogte kan liggen. De grafiek van een evenredig verband is een rechte lijn die door het punt (0,0) gaat.