Waarom rekenen wij met het decimale getallenstelsel?

En waarom niet met:
Binair (2)
Septenair (7)
Duodecimaal (12)
Hexadecimaal (16)
Sexagesimaal (60)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
2.6K

Het beste antwoord

Het decimale stelsel is gemakkelijk in gebruik maar natuurlijk speelt mee dat wij van jongsaf aan geleerd hebben om ermee te te rekenen. "Wikipedia" stelt: "traditioneel telt de mens met zijn vingers van een tot tien, bijvoorbeeld door telkens één vinger te strekken en de andere vingers te buigen."

Toch zijn er nog erfenissen van andere stelsels. De klok volgt het 12-uren stelsel (en niet het 10-uren stelsel), zo ook de kalender met 12 maanden in een jaar. En het Franse quatre-vingts is nog een verwijzing naar rekenen met een twintigtallig stelsel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Essentiële zin vergeten over te nemen uit het Wikipedia-citaat. Nu nog eens:

"Traditioneel telt de mens met zijn vingers van een tot tien, bijvoorbeeld door telkens één vinger te strekken en de andere vingers te buigen. Ongetwijfeld is het daardoor dat wij het tientallig stelsel gebruiken."
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hmmm je kan ook binair met je vingers werken, maar dan moet je je hand van één kant bekijken. bijvoorbeeld: duim is 00001 (1), wijsvinger is 00010 (2), middelvinger is 00100 (4), ringvinger is 01000 (8) en de pink is 10000 (16)
Cryofiel
11 jaar geleden
En zo kun je met je tien vingers tot 1023 tellen!
(2^10 -- 1)

Andere antwoorden (2)

Kun jij uit je hoofd 115/4 binair voor mij uitrekenen? dan begrijp je meteen waarom het decimale stelsel toch wel heel fijn is...... Kortom in andere stelsels is dit haast niet te doen, vind het Imperial stelsel al lastig...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
toevallig ben ik goed met binair, hoewel dat knap lastig gaat worden inderdaad. Maar stel nou dat wij binair leerden als kleuter en op de basisschool? was het dan makkelijk om 115/4 uit te rekenen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In elk geval is binair getal delen door 4 weer wel erg makkelijk ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb ik mij ook afgevraagd, maar ik denk het niet... Ik heb vroeger inde Commodore64 tijd pagina's vol met hexadecimale cijfers ingeklopt wat een programma in machinetaal moest voorstellen zonder te begrijpen wat die cijfers voorstelde.... Zou iemand op deze aarde komen of al zijn die deze cijderbrij als programma kan ontcijferen? In. De spiegel van de ziel van Daniel C Bennet wordt een theorema voorgesteld aan de hand van een rode kamer waarin een man zit die eruit wil, de oplossing staat als chinees op de muur, verder heeft hij tientallen pagina's met regels om dat chinees te ontcijferen, als hij deze kamer uitkomt snapt hij dan chinees?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je haalt hier rekenen en taal door elkaar. Als het binaire stelsel hier zou zijn ingevoerd zou je geen enkel probleem hebben met daarin te rekenen. Het is namelijk, net als het tientalligstelsel, een stelsel waar de positie van het cijfer de waarde bepaald. De rekenregels zijn verder hetzelfde. Kortom als je weet dat 1+1=2 decimaal dan is 1+1=10 binair net zo makkelijk als je daarmee bent opgegroeid.
Dat is vrij simpel, dat systeem bestaat al eeuwen en binair net als hexadecimaal zijn pas gekomen met de computer, eigenlijk eerder met de microprocessor in de jaren '70.
De romeinen hadden hun rekenstelsel maar dat had één groot probleem, ze hadden geen nul vandaar dat men in de 14e eeuw is overgegaan naar het Arabisch systeem.