Nee, 100 keer 1 procent, je kans vermeerderd daarmee niet, wel als je meerdere loten koopt voor 1 loterij, denk bijv aan de straatjes van de staatsloterij, je hebt meer kans op een prijs(je) met een straatje omdat je dan alle eindcijfers hebt, dan met 1 lot waarbij je maar 1 eindcijfer hebt.

Toegevoegd na 2 minuten:
100 procent kans heb je alleen als je alle loten opkoopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat heb je niet wat dat is bij elke trekking weer 1%
11 jaar geleden
Dat ligt aan de loterijwijze en wat je nu precies bedoelt.

Als je het over 1 loterij hebt met een 1% kans dat je met 1 lot wint moet het wel zo zijn dat er maar 100 loten zijn (anders heb je nooit 1% kans) dus dan koop je alle loten en heb je 100% kans om te winnen. Dit gaat dus om 100x meedoen aan 1 loterij.

Als je bedoelt dat je 100x meedoet met dus 100 loterijen en je hebt altijd 1% kans met je ene lot om te winnen dan heb je nog steeds 1% kans.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gvrox
11 jaar geleden
Maar over het geheel van die 100 loterijen gezien is de kans toch veel groter dan 1% dat je iets wint ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, als Pelle bedoelt dat de 100e keer je weer maar 1% kans hebt om te winnen, klopt dat gewoon. Maar de kans op een winst over de hele linie wordt uiteraard groter, zoals je zelf al uitlegt in je eigen antwoord. Het is wel zo dat sommige mensen denken: de vorige 99 keer heb ik niks gewonnen met deze loterij, dus de kans dat ik nu iets win moet echt heel groot zijn.... Zo werkt het natuurlijk niet. Gewoon 1%.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies wnip en zo lees ik de vraag ook.
gvrox
11 jaar geleden
Dat klopt, de kansen zijn onafhankelijk, dus elke keer dat je meedoet heb je 1% kans, ongeacht wat daarvoor is gebeurd. Vraagsteller heeft het echter niet specifiek over de 100e keer meedoen waarbij in het voorgaande al 99 keer verloren is, dus ik denk nog steeds dat de winstkans over de hele reeks bedoeld is (maar ik snap nu wel hoe je de vraag hebt opgevat, dank je voor de uitleg).
Je kunt beter kijken naar de kans dat je niks wint (en kansen kun je beter weergeven met een getal tussen 0 en 1 ipv procenten, dat rekent gemakkelijker): de kans dat je met 1 loterij niks wint is dan 0.99 , dat je 2 loterijen niks wint is 0.99 * 0.99 , etc, dus 100 keer achter elkaar niets winnen, daarop is de kans 0.99 ^ 100 (^ = tot de macht). Als je dat uitrekent krijg je 0.366 (dus 36.6% kans dat je niets wint), dat wil dus ook zeggen dat je 63.4% kans hebt om 1 of meer keren te winnen. Conclusie daar weer uit is dat de kans niet 100% is.
gvrox
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja wat is nu de vraag precies? Zo dat mijn antwoord er uit komt of zo dat gvrox' antwoord er uit komt. Het kan allebei namelijk,.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit klopt niet. ALs je verlies uitrekent door 0.99 ^ 100 te doen, dan betekent dat, dat winst 0.01 ^ 100 is. Dat zou samen 1 moeten zijn, maar dat is het niet.
gvrox
11 jaar geleden
@mullog 0.01^100 is de kans dat je elke keer wint, en die kans is erg klein. Je moet dus de kansen dat je 1 keer wint, 2 keer wint, etc tot 100 keer winst optellen bij die 0.99^100 om 1 te krijgen.
WimNobel
11 jaar geleden
De kans dat je niets wint is 36,6% en de kans dat je precies één keer wint is 37,0%. De kansen om een exact aantal keren >1 te winnen worden snel kleiner:
7 6,28635E-05
8 7,38169E-06
9 7,62195E-07
10 7,00604E-08
Dit heb ik in excel uitgerekend met de functie binomdist:
=BINOMDIST(A1;100;0,01;FALSE)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@gvrox, duidelijk, ik heb dat verkeerd bekeken. Toch heb ik het idee dat er ergens iets niet klopt. Als je aan de eerste loterij mee doet heb je 1% kans om te winnen. Als je aan de tweede loterij mee doet heb je 1% kans om te winnen. en dit gaat zo maar door en er is geen enkele relatie is tussen de loterijen. Stel: ik heb drie loterijen van vier loten, waarbij de loten nooit hetzelfde genummerd zijn:
Loterij 1: lotnummers 1, 2, 3, 4
Loterij 2: lotnummers 5, 6, 7, 8
Loterij 3: lotnummers 9, 10, 11, 12 Als ik iedere loterij 1 lot koop heb ik 0,25 (=25%) kans op prijs. De totale verzameling loten (kansruimte) is 12 stuks, te weten de nummers 1 t/m 12. De totale verzameling loten die ik koop bestaat uit 3 loten (maatruimte). Dan is de kans op prijs 3/12 = 0,25 (=25%) Dus m.i. mag je niet 0.99^100 doen en geldt voor de vraag dat het antwoord gewoon 1% blijft. De kansruimte is namelijk 100*100 en de maatruimte is 100.
gvrox
11 jaar geleden
@mullog , je mag de loten en loterijen niet zomaar op 1 hoop gooien, want niet elke keuze van de 3 loten is dan geldig. Bijvoorbeeld, ik kan niet loten 1,2,3 kopen (de kans op een prijs was dan 75% !).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@gvrox, je hebt gelijk. Blijft toch altijd ingewikkeld die kansrekening. Bedankt.