Kan je 12x³/5 vereenvoudigen tot 2 2x³/ 5?

Je kan normaalgesproken 12/5 tot 2 2/5 vereenvoudigen, kan dat ook als er x³ in zit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het probleem zit dus in de notatie. Het vereenvoudigen van 12/5 tot (2+2/5) is toegestaan, en geeft -op deze manier geschreven- ook geen verwarring. Of deze "vereenvoudiging" zinvol is, is een andere vraag.
Als je 2 2/5 schrijft, bedoel je 2 plus 2/5; maar als je 2 y schrijft bedoel je 2 maal y. En daarmee wordt jouw schrijfwijze onduidelijk.

Antwoorden (3)

Ja, dat kan, maar je ziet zelf wel dat het niet echt overzichtelijk is, en al snel aanleiding geeft tot fouten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je moet dan eigenlijk schrijven 2x³ + 2x³/ 5
Reddie
11 jaar geleden
Nee, dat klopt niet.

Want 2 2/5 betekend 2+2/5

Zou je 2x³/5 willen vereenvoudigen, dan wordt dat (2+2/5)x³
En dat is iets ander dan 2 2x³/ 5, want dat word dan 2+2x³/ 5 zoals je ziet ontbreekt in het eerste gedeelte dan een x³

Toegevoegd na 3 minuten:
Ook kan 2 2x³/ 5 worden geïnterpreteerd als 2* (2x³/ 5), Dit is vooral gebruikelijk als de 2 voor de deelstreep staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan het gewoon testen toch, voer x=3 in.
12 x (3)³ / 5 = 64,8
2 x 2 x (3)³ / 5 = 21,6
Klopt dus niet.
Je kan 12x³/5 wel vereenvoudigen maar je moet opletten omdat de x³ alleen boven staat.

Het is zoiezo handiger om 2⅖ gewoon als 2.4 te schrijven, anders gaan mensen het verwarren met 2 x 2/5
12x³/5 kan je vereenvoudigen naar 2.4x³ oftewel 2⅖x³
Wat je ook weer kan uitrekenen met x=3
12x(3)³/5 is nog steeds 64,8
2.4 x (3)³= ook 64,8

Je moet alleen goed uitkijken waar je de x³ neerzet.