Hoe vaak zes?

Aangezien een dobbelsteen zes kanten heeft, is de kans om zes te gooien dan (wat voor de hand lijkt te liggen) altijd één op zes?

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik weet dat er dobbelstenen bestaan met meerdere vlakken, maar dat terzijde.

Toegevoegd na 12 minuten:
Hoewel, informatie over meerkantige dobbelstenen is altijd welkom!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
1.4K

Het beste antwoord

Daar is maar een kort antwoord op: Ja. De kans is altijd 1:6 dat je zes gooit. Tenzij er met de dobbelsteen geknoeid is en een kant zwaarder is.

Toegevoegd na 1 minuut:
NB. Verwar het niet met het aantal keer dat je 6 gooit in x beurten. Het kan best gebeuren dat je in een spel nooit 6 gooit, maar elke keer dát je gooit is de kans 1:6

Toegevoegd na 5 minuten:
NB. Niet alle dobbelstenen hebben overigens 6 kanten:
http://rpginfo.understairs.nl/dobbelstenen.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Inderdaad. Probeer maar uit. Maar wel heel vaak gooien hoor!
14 jaar geleden
De kans dat je zes gooit, is iets hoger dan dat je één gooit - tenminste bij dobbelstenen waar de stippen kleine uithollingen zijn (en dat is meestal zo). De één-kant is nl, doordat er aan die kant minder uithollingen zitten, iets zwaarder.
Maar ga er niet door gokken, hoor. Want 't verschil is uiterst miniem. Je moet waarschijnlijk miljoenen keren gooien voordat je significante verschillen kan meten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben sowieso geen voorstander van gokken, weetje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed idee ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar ganzenborden, mens-erger-je-nieten, monopoly, risk etc. kan natuurlijk weinig kwaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij kansrekenen mag je gelukkig uitgaan van zuivere dobbelstenen in de praktijk zal geen enkele steen zuiver zijn. Goede toevoeging mmm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het was geen toevoeging, maar echt mijn antwoord zoals ik dat in 't hoofd had (al voordat de vraag gesteld werd) ;).
De kans blijft altijd 1:6.

Het leuke nu is dat in de loop van een lange serie gooien , de dobbelsteen een "voorkeur" lijkt te hebben voor een cijfer. De gokker kan dan "mee " of tegen spelen . Uiteraard verandert er niets aan de winkans die blijft 1/6.

Persoonlijk had ik een ervaring in een spel dat de dobbelsteen maar liefst 166 keer vaker op 6 terecht kwam dan gemiddeld, in ongeveer 1000 spelen.

Vervolgens ging dobbelsteen weer over op een normalere kansuitkomst . Maar het was een heerlijk gevoel die dat die dobbelsteen dat deed bij mijn worpen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is heel simpel. De kans dat je zes gooit is 50%. Of je gooit zes, of je gooit het niet... :0)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas dat kan je niet zo stellen. Je kan wel zeggen dat je op zes gooit of niet . Maar 50%? Met vier keer gooien van één dobbelsteen is de kans dat er minstens één keer zes valt 51,8 % . Zeg grofweg 50%.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste Golden,
Bij mijn serieuzere antwoorden zet ik geen smiley!...
De _kans_ per worp is inderdaad 1 op 6. Maar dat houdt dus niet in dat je gegarandeerd iedere 6 keer gooien 1 maal 6 gooit.
Die kans is iedere worp opnieuw 1 op 6.
Bij een meerkantige is het 1 op . En ook weer per worp.