Hoeveel combinaties van 2 schilderijen zijn er mogelijk met 7 schilderijen?

Heb is waarschijnlijk echt poepsimpel, maar ik had een discussie erover met iemand. Het is simpel: je hebt 7 schilderijen, daaruit wil je het aantal combinaties van 2 schilderijen weten. Is niet gewoon 14 toch? Wiskunde is al ruim 10 jaar geleden dus ik schakel deze hulplijn in!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde

Antwoorden (2)

Bij de keuze voor het eerste schilderij heb je 7 mogelijkheden, dan hou je er nog 6 over om uit te kiezen voor het tweede schilderij. 7x6=42 , maar de volgorde van schilderijen maakt niet uit (keuze A,B is hetzelfde als B,A), dus je moet nog door 2 delen. 21 mogelijkheden dus.

Toegevoegd na 5 minuten:
Voor het algemene geval van het kiezen van k objecten uit een totaal van n , zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Binomiaalco%C3%ABffici%C3%ABnt

Toegevoegd na 1 uur:
De volgorde maakt blijkbaar toch uit volgens je reactie, en de conclusie is dan inderdaad dat er 42 mogelijkheden zijn.

2 uit 7 : 7x6
3 uit 7 : 7x6x5
4 uit 7 : 7x6x5x4

etc
gvrox
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helder en duidelijk uitgelegd! +
gvrox
11 jaar geleden
Kleine faculteiten zijn nog eenvoudig uit te rekenen, 7! is 1x2x3x4x5x6x7 = 5040 (maar omdat je ook deelt door 5! = 1x2x3x4x5 kun je dat stuk direct wegstrepen en hou je 6x7 over)
Als de volgorde van de schilderijen die je ophangt niet belangrijk is, dan moet je het aantal combinaties berekenen:
C(7,2) = 7×6 / 2! = 7×6 / 2×1 = 42/2=21

Als de volgorde van de opgehangen schilderijen wél uitmaakt, dan moet je niet het aantal combinaties, maar het aantal permutaties berekenen:
P(7,2) = 7!/5! = 7×6×5×4×3×2×1 / 5×4×3×2×1 = 5040/120 = 42

Logischerwijs is het aantal permutaties in je voorbeeld twee keer groter dan het aantal combinaties.

Trouwens, is deze vraag niet een beetje misplaatst onder "Eten en drinken?"... ;-)