Moet je bij wiskundig herleiden het antwoord in breukvorm geven of in een kommagetal?

Of maakt dat helemaal niet uit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
1.8K

Het beste antwoord

Gebruik indien mogelijk altijd een breuk. In het geval van bijvoorbeeld 2 1/2 maakt dit niet veel uit omdat 2,5 net zo accuraat is maar in het geval van 2 1/3 is het antwoord altijd onafgerond. Schrijf je het als 2,33 rond je het geval af en is het dus minder accuraat
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je moet ALTIJD de breukvorm gebruiken, wanneer mogelijk. Niet alleen bij breuken als 1/3, omdat je het af moet ronden om het met een komma op te kunnen schrijven, maar ook bij breuken als 1/2 omdat je bij 0,5 niet weet of het precies 0,5 is of 0,51. En bij 1/2 weet je altijd dat het precies een half is. Daarom moet je altijd breuken gebruiken waar mogelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het algemeen moet je dat per som beslissen. Staat er exact bij, dan moet je sowieso je antwoord in een breukvorm zetten.

Vaak zet je bij ontbinden en herleiden juist je antwoord in een breukvorm, want het is alleen een andere manier van schrijven van je vraag. Je wilt je antwoord exact hebben als je vraag, alleen anders geschreven.

Vaak zie ik het zo: heb ik met een som te maken die uit gehele of uit breuken bestaat dan bestaat mijn antwoord uit gehelen of breuken. Heb ik een som waarin decimale getallen staan, dan wordt mijn antwoord een decimaal.