Hoe kun je meter per seconde omrekenen naar km per uur?

Want er staat zo een som in men boek, dat gaat zo, zijn snelheid is 110 km per uur, de vraag is , bereken zijn snelheid in meter per seconde?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
31.9K

Antwoorden (4)

Vermenigvuldigen met 3,6 (3600 s/u)//(1000m/km), Dat is alles.

Toegevoegd na 2 minuten:
De vraag is trouwens precies omgekeerd, in je som wordt een omrekening gevraagd van km/u naar meter/s. Je deelt dan 100 km/u door 3,6.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om meters per seconde om te rekenen naar kilometers per uur moet je de snelheid keer 3,6 doen.
Om kilometers per uur om te rekenen naar meters per seconde moet je de snelheid delen door 3,6.
Bij jouw som dus 110 km/u : 3,6 = 30,55555555555556 m/s.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
m/s x 3,6 = km/h
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals al aangegeven is het :3,6 als je van km/uur naar m/s wilt en x3,6 als je van m/s naar km/uur wilt.

Nu even als aanvulling hoe komen we hieraan. Ik leg dit uit aan de hand van een voorbeeld.

We willen weten hoeveel 15km/uur in m/s is.
1. Wat weet je al?
a. je hebt 15 km per uur. oftewel 15 km per 60 minuten.
b. Je wilt in het eind ... meter per 1 seconde weten.
2. Zet je 15 km/uur om naar 15 km/...... seconden. 1 uur is 60 minuten is 3600 seconden.
a. Nu weet je dat 15km/uur ook 15 km/3600 seconde is.
b. Je wilt nu nog de km omzetten naar meters. dus 15 km is 15000 meter.
c. Uiteindelijk krijg je 15000 meter/3600 seconden
3. Maak een verhoudingstabel.
a. Zie de afbeelding
4. Los nu op met kruislingsvermenigvuldigen.
a. (15000 x 1)/3600=4,2 meter.
5. Dus 15 km/uur is 4,2 meter/seconde.
a. Je kunt dus ook zeggen 15 km/uur :3,6=4,2 meter/seconde.

Nu het laatste stukje theorie. Je hebt zonet van km naar meter berekend. Dit heb je x 1000 gedaan en bij uur naar seconden heb je x3600 gedaan.
Dit kun je in verhouding zo zetten --> 1000 : 3600, maar wij zetten verhoudingen meestal in de vorm van 1:..... Dus 1:(3600/1000)=1:3,6
Dus als je om wilt rekenen gebruik je de maat 3,6. Nu ligt alleen de richting eraan of je X of : gebruikt.

Ik hoop dat het duidelijk geworden is.