Wat zijn de correctiefactoren?

Voor een school project: Toon representativiteit aan dmv. gebruik correctiefactoren.

Al eerder gedaan:
- steekproefcalculator:

Foutenmarge = 5%
Betrouwbaarheidsniveau = 95%
Populatie: 13.700.000
vereiste steekproefgrootte wordt dan = 385

Hoe of met welke forumule moet ik correctiefactoren berekenen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kan het nergens vinden...

Antwoorden (1)

Ik heb in mijn statistiekboek gekeken. Ik ga een (gok) nemen en zeggen dat dit een steekproef zonder terugleggen is. Nu bestaat er een regel als n>0,1N , geldt dit dan moet je de eindige-populatiecorrectiefactor toepassen.
Dit is de eindige-poupulatiecorrectiefactor.
N-n
------
N-1

In dit geval is N=13700000 en n=385--> n<0,1*N dus je zou geen correctie hoeven toe te passen. In dit geval is of je N te groot of je n te klein om de correctie toe te passen.