Wat is de betekenis van de A,B en C in de abc formule?

Bekend is dat de c de verschuiving verticaal is, maar wat doet de A en vooral de B met een parabool

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
19.3K
Antoni
11 jaar geleden
Dat kan je toch zelf uitvinden door in de formule y=ax²+bx+c steeds een groter (of kleiner) getal in te vullen voor a respectievelijk b en dan te kijken hoe de parabool wijzigt?

Het beste antwoord

Ten eerste je hebt een kwadratische formule f(x)=ax^2 +bx +c... Je mag alleen de abc-formule gebruiken als je een kwadratische formule hebt.
Ten tweede de abc-formule zit er als volgend uit.( -b+wortel(b^2-4ac))/ 2a en (-b-wortel(b^2-4ac))/2a...
ten derde. De A, B en C uit de abc-formule komen overeen met de A, B en C in de kwadratische formule.

Wat betekenen A,B en C?
C geeft aan waar het snijpunt met de y-as is. Want
vul x=0 in en je krijgt f(0)=a*0^2+b*0 +c=C.. Coordinaat is (0,C). *Dus de verticale verschuiving*

A geeft aan of de parabool een bergparabool is of een dalparabool. * trouwens A mag geen 0 wezen, anders ontstaat er een lineaire formule*

A<0 dan is het een bergparabool
A>0 dan is het een dalparabool..

Verder zorgt de a ervoor hoe groot de parabool wordt. de a transformeert de standaardparabool x^2. de parabool 1/2x^2 is 2x zo klein als x^2. Dus als beredenering a geeft aan welke grootte de parabool zal aannemen in de grafiek.

Nu nog de B. Als A de grootte van de parabool bepaalt en C voor de verticala verschuiving, dan zou je beredeneren dat B voor de horizontale verschuiving zorgt.

Nu weet je als je een kwadratische formule hebt waarbij a=1, dat je de vergelijking kunt ontbinden in factoren, zodat je de snijpunten met de x-as kunt vinden.
voorbeeld x^2-x-12=0 Dan krijg je (x+3)(x-4)=0 dan x=-3 v x=4.. Dus je snijpunten met de x-as zijn (-3,0) en (4,0).

Nu zie je dat b en c een verband geven tussen de snijpunten van de x-as. Nu kun je concluderen dat B invloed heeft op de horizontale verschuiving...

Samengevat:
A geeft de grootte van de parabool aan.
B geeft een verschuiving aan in verband met C. *Je mag niet zeggen dat -x geeft dat je 1 naar rechts mag als verschuiving*
C Geeft een verschuiving aan op de y-as. De snijpunt met de y-as.

Wat ik je kan aanraden is om stomweg te leren waar de a,b en c staan in een kwadratische formule en weten hoe je de abc-formule moet invullen..

Natuurlijk als je wilt weten hoe a,b en c invloed hebben op de parabool, kun je in je rekenmachine verschillende formules noteren en plotten..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De kromming en de hoogte, als ik me niet vergis
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
A bepaalt de steilheid van de kromme, B de 'scheefheid' of asymmetrie, C verschuift het hele ding in verticale richting.

Toegevoegd na 34 minuten:
Correctie: B verschuift horizontaal.

Spelen met parabolen op internet: zie bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
Een parabool is nooit scheef, AdrieK.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk Reddie, het is de horizontale verschuiving.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@AdrieK, alleen horizontaal is het ook niet.
a maakt de "poten" steiler.
(positieve) b verschuift de top naar links.
(positieve) c verschuift de parabool naar boven, zoals je al opmerkte.

Toegevoegd na 5 minuten:
Je kunt ax^2+bx+c ontbinden als volgt:
a(x+b/2a+...)(x+b/2a-...)
De top ligt nu op -b/2a
Reddie
11 jaar geleden
de a,b,c formule is een formule die bedoeld is om de nulpunten van de algemene functie

y=ax²+bx+c

a zorgt voor de grote van de boog, ik heb er een afbeelding bij gestoken voor de duidelijkheid. Op de afbeelding zie je in het rood de functie y=2x² en in het zwart y=4x² (b en c zijn in beide gevallen nul) Je ziet dus dat hoe groter de a is, hoe kleiner de gemiddelde verandering, als a negatief is, zal het een bergparabool zijn i.p.v een dalparabool (zie de blauwe grafiek)

b is moeilijk uit te leggen, het zorgt ook voor een verschuiving van de top, maar niet alleen zoals bij c (naar boven en onder) maar ook naar links en rechts