Wiskunde is niets meer dan een gereedschap om te helpen met het oplossen van problemen. Het is bedacht op momenten dat het nodig was, en behouden omdat het resultaten levert.

Verschillende soorten wiskunde zijn op verschillende momenten ontwikkeld, omdat er andersoortige problemen waren om op te lossen. De basisbeginselen zijn redelijk voor de hand liggend (je kunt demonstreren dat 1+1=2, op een voor iedereen begrijpbare manier), en deze zijn als zodanig ontdekt. De complexere methoden zijn hieruit doorontwikkeld, en dus in eerste instantie vaak bedacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook de basisbeginselen zijn bedacht. Tellen heeft niet altijd bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg ontdekt in de context dat je kunt zien dat 1+1=2, zonder dat je door hoeft te hebben dat je aan het tellen bent. Zoals je zelf zegt, dingen toevoegen bestaat, ook wanneer je geen enkel benul hebt van wiskunde.

Andere antwoorden (9)

Beiden.

Toegevoegd na 7 minuten:
Maar ook beide niet. De wiskunde is immers niet verzonnen, maar ook niet gewoon afgekeken van het paargedrag van plusjes en minnetjes.
14 jaar geleden
Bedacht EN ontdekt EN berekend EN gededuceerd EN beredeneerd EN bewezen EN wat ik nog vergeten ben...

Het is niet of dit of dat, het is en en....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wiskunde is gewoon een verzamelnaam voor dingen die over getallen gaan
dus de naam is bedacht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedacht door een hele knappe kop.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wiskunde is ontstaan. Net als zoveel natuurkundige wetenschappen. Het is het bestuderen van patronen en structuren die je dan logisch kunt verklaren met cijfers en getallen. Op wikipedia kun je hier een mooie uitleg over vinden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wiskunde kom je overigens bijna overal in tegen. De uitleg van veel natuurverschijnselen maar ook het heelal met alle sterren en planeten zijn door wiskunde ontdekt en verklaard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedacht. Je kunt alleen iets ontdekken wat al bestaat (zoals Australië of goud of zo).

Wiskunde is een verzameling van modellen die helpen de werkelijkheid te begrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gok op ontdekt, gegevens bestonden al. Het vinden van de samenhang was het tweede gedeelte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke gegevens bestonden al?
De naam en de conventies (bijvoorbeeld metriek stelsel) zijn bedacht maar de natuur is de uitvinder. Kijk maar naar sneeuwkristallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wiskunde is ontwikkeld vanaf het moment dat de mens zich realiseerde dat hij 10 vingers had. vandaar o.a. het decimale stelsel.