Hoeveel 3-lettercombinaties zijn er te maken met de letters van het alfabet en in hoeveel daarvan zitten er 1 of meerdere klinkers?

N.B.: de plaats en volgorde is van belang; dus ABA is iets anders BAA of AAB en tellen dus als 3 combinaties. Ik meen mij ter herinneren dat zoiets dan permutatie heet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
7.3K

Antwoorden (2)

Nee het gaat hier niet om permutaties, maar om combinaties. het aantal combinaties is 26x26x26, dan heb je alle mogelijkheden gehad. De kans dat er 1 klinker in zit is 5:26 x 21:26 x 21:26, de kans op 2 klinkers is 5:26 x 5:26 x 21:26 en de kans op 3 klinker is 5:26 x 5:26 x 5:26.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Ik lees in het tweede deel van je antwoord alleen maar over kansen. Hoeveel combinaties zijn er nu te vormen met 1, 2 of 3 klinkers?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja je berekeningen zijn goed maar je mist telkens het antwoord. Het getal dus. Verder was de vraag: één of meer klinkers. Dus niet OF 1 OF 2 OF 3 maar in hoeveel combinaties zitten er minimaal 1 klinker (tenminste zo lees ik dat) dus 2 of 3 mag ook. Je moet dus optellen.
Er zijn 26 letter in het alfabet, dus dan heb je
26*26*26 = 17.576 mogelijkheden

Er zijn 5 klinkers, dus 21 medeklinkers, er zijn dus
21*21*21 = 9261 mogelijkheden zonder klinkers.

Dus 17.576 - 9261 = 8315 mogelijkheden met tenminste één klinker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel knap beredeneerd. Alle klippen van 1, 2 of 3 klinkers worden omzeild!