Ik loop een rondje van 400 meter in 60 seconden mijn broer in 70 seconden. Hoe lang duurt het voor ik hem inhaal?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
1.8K

Antwoorden (9)

dat is in 0 seconden denk ik...

Toegevoegd na 20 minuten:
Ah, ik krijg al een keurig minnetje op mijn antwoord, omdat iemand het niet begrijpt of omdat die mij graag een minnetje gunt...
de toelichting dan maar:

Als je gelijk begint, en je loopt harder, dan heb je je broer al na 0 seconden ingehaald. Je finisht gewoon 10 seconden eerder...

Toegevoegd na 21 minuten:
ga me overigens niet vertellen dat je meerdere rondjes loopt als je in de vraag zegt dat je 'een rondje' loopt...
14 jaar geleden
Na 6 minuten.

Toegevoegd na 53 minuten:
Jelle heeft gelijk, het is 7 minuten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leg eens uit dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk, ik redeneerde uit mijn hoofd en dat was te kort door de bocht.
je loopt gelijk weg. op t=0 ben je naast elkaar. wanneer is het volgende moment dat je naast elkaar loopt?

jouw snelheid: J = 400/60
Zijn snelheid Z = 400/70

je wilt weten T zodat J*T = Z*T-400
dus, als mijn rekenkunde niet te veel weg gesleten is:

J*T = Z*T - 400
(z-j)*T = 400
T = 400/((400/60) - (400/70))
T = 420 seconden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die haal je NOOIT in, want bij de start ben je die ander al voorbij... Dus: NOOIT in dat ene rondje... Als je MEER rondjes loopt en dat vraag je niet, dan is het anders...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt in 7 x 60 seconden 7 rondjes gelopen en je broer in 6 x 70 seconden 6 rondjes dus haal je hem in na 7 x 60 = 6 x 70 = 420 seconden = 7 minuten.
14 jaar geleden
De vraag kan eigenlijk niet beantwoord worden, want er ontbreekt een hoop informatie: Welk tijdstip vertrekt elk van jullie? En vanaf dezelfde plek? Lopen jullie 1 rondje of meerdere rondjes?

Even aangenomen dat jullie op hetzelfde tijdstip vertrekken vanaf hetzelfde punt én meerdere rondjes lopen dan duurt het 420 seconden voordat je je broer weer inhaalt. Jij begint dan aan je 8e ronde en hij aan zijn 7e.

Toegevoegd na 7 minuten:
Dit heb ik bepaald door het kleinst gemeenschappelijk veelvoud te nemen van 60 en 70 en gekeken of dat niet meer dan 1 ronde scheelt. Scheelde dat wel meer dan 1 ronde dan had het wat meer rekenwerk gekost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je loopt iedere ronde 10 sec sneller dan je broer.
dus zal je je broer na 6 ronden inhalen ofwel na 360 sec
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is een mix van wiskunde en taalkunde.
Taalkundig gezien kun je alleen iemand inhalen als je ACHTERLIGT en sneller loopt dan iemand die vooruit is. Er van uitgaande dat jullie GELIJK en vanaf dezelfde startlijn starten (dat staat niet in de vraagstelling en dus is de vraag onvolledig en kan eigenlijk niet opgelost worden) lig je NIET achter en kun je dus iemand ook niet inhalen. Daarnaast is er op het moment van starten geen sprake van beweging (er wordt nog niet gelopen) dus mag er niet over inhalen gesproken worden. Het antwoord “inhalen na nul seconden” is naar mijn mening niet juist.
Vanaf de start (beweging) lig je al meteen voor en zul je je broer na een bepaalde tijd in gaan halen.
Bij de start ligt de langzamere broer 400 m “voor”.
Jouw snelheid is 400m/60 sec=6,666 m/sec.
De snelheid van je broer is 400m/70 sec=5,714 m/sec. Jij loopt dus 6,666 – 5,714 = 0,9526 m/sec sneller.
De 400 m wordt dus overbrugd in 400/0,9526 = 419,9 sec.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Indien je sneller loopt dan je broer en je start gelijk, dan kan je, je broer niet inhalen.
Je kan alleen je broer inhalen als je achter hem zou lopen, of als je meerdere rondjes zou lopen.
Wel kom je eerder aan het einde van de 400 m., maar dat is geen inhalen.