Waarom heeft een blikje een volume van 330ml?

Een blikje is geoptimaliseerd om het maximum volume te bepalen en niet de minimale oppervlakte.

Bij minimale oppervlakte krijg je een blik van ongeveer 7 cm hoog met een diameter van ongeveer 8cm.
zie : http://dimensionnine.wordpress.com/2012/02/24/verifying-the-optimization-of-the-dimensions-of-a/

Waarom is 330ml optimaal ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
6.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Theorie en aanname: Op een gegeven moment gaat ergonomie, stijl(design) en gemiddelde drinkhoeveelheid meespelen. 250-330ml is iets wat 90% van de mensen zo opdrinkt, ook als het wat zwaarder op de maag vallend koolzuurhoudende drank is. Bij een halve liter zie je dat qua ergonomie er niet voor een grotere diameter wordt gekozen maar voor een hoger blik. Ook een kleinhandig persoon moet het nog met een hand makkelijk vast kunnen houden. Veel hoger zou voor veel mensen uit verhouding zijn. Daarnaast drinken niet alle mensen zo een halve liter bier/cola weg (jaja reaguurder jij wel natuurlijk :D).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat er simpelweg een inhoud is genomen van 330ml omdat een hoeveelheid is die een gemiddeld persoon opdrinkt als hij dorst heeft en dat naar aanleiding van die inhoud de afmetingen van het blikje zijn geoptimaliseerd.

Antwoorden (1)

330ml is niet optimaal, al zullen frisdrankfabrikanten denken dat het maximale winst zal opleveren.
Toevallig is het ook (ongeveer) 1/3 liter.

De afmetingen die een 330ml blikje bij minimaal materiaalgebruik zou hebben zijn misschien niet de ideale 'vasthoud' maten. Bij een frisdrankblikje zijn die laatste belangrijker dan het minimale materiaalgebruik.
(Groente- en soepblikken hou je niet vast, daar is materiaalgebruik wel spannend.)