1.27 liter van X is gelijk aan 1kg. Hoeveel kg is dan 1liter? Hoe reken ik dit uit?

Zie bovenstaand.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe reken IK dit uit? Probeer het eens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook hallo. En je denkt dat ik dit nog niet ge probeert heb? Waarom denk je anders dat ik deze vraag stel? Maar bedankt voor je leuke reactie hoor.

Antwoorden (3)

1 Gedeeld door 1.27
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hey bedankt :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
= 0.7874 kg
Dit probleem kun je makkelijk oplossen in een verhoudingstabel.
1. Dus zet het in een verhoudingstabel je gegevens.
2. Dan kruislinks vermenigvuldigen.
3. oplossen.

1. Zie plaatje.
2. 1*1=1,27 *x
3. 1=1,27x
1/1,27=x

Probeer dus je problemen in een verhoudingstabel te zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een verhoudingstabel mag je gebruiken voor jezelf om op het antwoord te komen (zoals in het antwoord hierboven), maar dat geldt niet als een berekening en meestal moet je dit op toetsen enzo wél doen (ik ga ervan uit dat je dit voor school doet).

De berekening met extra uitleg:

Bedenk eerst het volgende (hier mag je een verhoudingstabel voor gebruiken) :
1. Je weet dat 1.27L X = 1kg
2. Je moet weten 1L X = ???kg

Wat je voor dit soort dingen moet weten is de 'verhouding' tussen beiden uitrekenen. Daarvoor moet je van beide kanten van de "verhoudingstabel" (links/rechts) minstens 1 waarde van dezelfde hoogte (boven/onder) weten. In dit geval is dat 1.27L en 1L.

Een verhouding doe je met delen door. Daarbij neem je eerst de nieuwe en dan de oude waarde (nieuw/oud). Dus het eerste wat je opschrijft als uitwerking is:

(verhouding = ) 1L / 1.27L = 100/127
een breuk, want je mag alleen afronden in je eindantwoord. die L hoef je niet op te schrijven

Nu je de verhouding weet kun je een onbekende waarde uitrekenen door oud keer nieuw. Het volgende wat je opschrijft is dus:

1kg (dat is de oude waarde) * 100/127 (de verhouding) = 0,79 kg
Nu mag je wel afronden, want het is het eindantwoord. Maar als je met dit antwoord nog verder moet rekenen moet je wel weer de breuk gebruiken.
kg mag je weer weglaten.

Nu de conclusie nog opschrijven (de 3e regel):
1L van X = 0,79kg

Kortom:
1/1.27=100/127
1*100/127=0,79
1L X = 0,79kg

Dit zal wel helpen denk ik.

Toegevoegd na 54 seconden:
PS:
/ is delen door
* is keer