Kan iemand duidelijk uitleggen hoe staartdelingen werken?

Ik zit in klas 4 havo en we moeten dit jaar zelfstandig met rekenvaardigheid bezig. Nu stuit ik op staartdelingen maar dat heb ik op de basisschool nooit gehad, en ik weet dus niet hoe het moet. Kan iemand dat duidelijk uitleggen? Bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
1.9K
Cryofiel
11 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Staartdeling

Het beste antwoord

Nou, als je een antwoord accepteert van iemand die vroeger zelf een 5 als hoogste cijfer voor rekenen kreeg.... :)

Bij een staartdeling wordt de schrijfwijze iets anders dan wat normaal gebruikelijk is en dient om zonder calculator de deling uit te rekenen.

Normaal schrijf je bijv. 1268:54= en begin je te rekenen met je calculator. De uitkomst is dan 23,48

Bij een staartdeling schrijf je het als volgt:

54/1268\......

Waarbij het getal links van de streep de deler is en het getal in het midden tussen de strepen het deeltal.
Rechts naast de streep komt de uitkomst te staan...

De truc is nu om de deler zo vaak te vermenigvuldigen dat je het dichtst bij het deeltal komt. Gaat dat niet direct dan neem je de meest linkse cijfers van het deeltal zodanig dat je de deler kunt gebruiken.... 126

54/126.\2...

Dit is dus 2x54=108 want 3 x 54 is te veel. je noteert de 2 aan de uitkomstkant
De 108 trek je af van de 3 gebruikte cijfers van het deeltal, die schrijf je daaronder, dus....

54/1268\2...
108.
-----
18.
Die 18 is te weinig om te delen door 54 dus haal je het laatste cijfer van het deeltal erbij... de 8

54/1268\ 2....
108 .
-----.

188 kun je wel delen, 3 x 54 = 162 dus... 'n 3

54/1268\23
-----

Die 26 is nu eigenlijk een rest, niet deelbaar door 54.
Als hier de deling ophoudt dan is de uitkomst: 23 rest 26

Maar we kunnen verder delen, dat wordt dan achter de komma, dat kan je net zo vaak herhalen als je zelf wilt.

54/1268\23,
------
-----
260 (en hier halen we er 'n 0 bij dan wordt het getal 260)

54/1268\23,48
-----
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zie dat mijn tekst een beetje verschoven is.. de getallen staan niet meer goed onder elkaar.... majah de staart is iig wel lang geworden hahaha
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heel goed uitgelegd, dankje :)

Andere antwoorden (1)

Ik kan het wel gaan uitleggen, maar ik denk dat mijn uitlegskills nou niet bepaald zo geweldig zijn, vooral niet als het niet persoonlijk is. Daarom heb ik deze video gevonden, wat je kan helpen

http://www.youtube.com/watch?v=Ge13fEutZgs

Toegevoegd na 1 minuut:
Staartdelingen is vaak kijken hoevaak het getal in het grote getal krijgt, wat je over hebt moet je weer delen etc.

Soms krijg je 'resten' over. Die kun je niet meer delen door het getal.
Je kan daarvan eventueel een breuk maken.