2 cirkels hebben straal 1, de middelpunten liggen op de diagonaal, de cirkels raken en elkaar en het vierkant. Wat is exacte zijde van het vierkant?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bezig met je huiswerk?
Antoni
11 jaar geleden
Wat een bijzonder vraagstuk! Ik weet het antwoord niet, maar vind het een mooie opgave!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bezig met het voorbereiden van mijn tentamen, gelukkig snap ik het nu! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kun je niet gewoon de stralen van de cirkels optellen en dan met de stelling pyhtagoras de zijde van het vierkant uitrekenen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie al da ga nie
Antoni
11 jaar geleden
...en daar had je meer dan drie kwartier voor nodig, elicrates, om daar achter te komen...? ;-)

Het beste antwoord

De uitwerking mag je zelf doen, maar het belangrijkste is dat je een idee hebt hoe je dat aan moet pakken.

Je moet dit vraagstuk in twee stukken knippen

1) Hoe lang is een zijde van het rode vierkant (de hoeken van dat vierkant liggen precies op het middelpunt van de cirkels)?
2) Hoe lang zijn de twee blauwe lijnen

En die twee antwoorden moet je dan optellen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
+1 voor je antwoord! Zo is het zeker op te lossen!