Hoe moet ik weeknummers vergelijken?

Misschien is dit een simpele vraag, maar ik zie sterretjes van de cijfers. Ik moet cijfers vergelijken aan de hand van weeknummers. Hoe doet week 43 van 2009 het ten opzichte van week 43 van 2008?
Gaat altijd goed. Totdat het ene jaar 53 weken heeft en het andere 52. Wat doe je dan?

14 jaar geleden
in: Wiskunde
2.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 goeie vraag!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meneer hier heb nog een discussie erover.
http://kb.webforums.nl/question.php?ID=19980

Het beste antwoord

week 53 vergelijken met week 52 het jaar ervoor, en week 52 van dit jaar *ook* met week 52 van het jaar ervoor. Beiden zijn "feest"weken met kerst en oud-en-nieuw, zeer waarschijnlijk wel representatief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik vind m helemaal niet simpel. Als het mogelijk in zou ik het jaar van 53 weken opnieuw verdelen in 52 weken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dat kan niet. Mijn weken moeten lopen van maandag tot en met zondag.... Helaas...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet t niet dan. Omdat je de weken van elk apart jaar naast elkaar legt is het uberhaupt niet te vergelijken zonder dit te opnieuw in te delen, zou ik zeggen.
Kijk welk weeknummer het meeste overeenkomt qua met het weeknummer van vorig jaar (52 of 1) en vergelijk het daarmee of tel 52. 2008 en 01. 2009 op deel door 2 en vergelijk met 53

Toegevoegd na 6 minuten:
qua data bedoel ik dan komt 53/2009 het meest overeen met 01/2009
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
week 53 overslaan?
Ook kun je omdat week 53 geen volledige week is deze middelen met week 52 van dat jaar en dat vergelijken met week 52 van het jaar ervoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het wekenaantal is veranderd door het schrikkeljaar..dus daar waar het verschil zat in dagen, schuif je een week door (eind februari). hangt er wel vanaf wat je vergelijkt natuurlijk. ook in de US hebben ze ander weekaantal omdat de weken daar op een andere dag beginnen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verandert niet door een schrikkeljaar maar omdat 365:7 al 52.14 is of wel 1 dag meer dan precies 52 weken, daarom allen al hebben we eens in de zoveel tijd een extra week. Daarbij zijn er vaste afspraken omtrent weeknummer , zie wikipedia weeknummers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oke. Het schirkkeljaar zal daar ook wel een rol bij spelen uiteraard..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tuurlijk, maar is niet de enige oorzaak
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een jaar is 365,24 dagen, niet 365 dagen... Om 't nog wat ingewikkelder te maken... :P
Het is zo dat week 1 de eerste week is waar 4 dagen of meer van het nieuwe jaar in vallen, en als gevolg daarvan (en van een schrikkeljaar) heb je soms 53 weken. Maar 364 dagen is echt nog steeds alleen maar 52 weken...
Aangezien altijd week 1 en week 53 inclomplete weken zijn (als je strikt per jaar kijkt), kan je het beste deze weken buiten beschouwing laten, en alleen vergelijkingen treffen voor de complete weken.
Je maakt dan bijvoorbeeld een nieuwe weeknummering, die altijd begint met 1 bij de eerste volle week van het jaar.
14 jaar geleden
Doe je niks. Gewoon 53 niet vergelijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan gooi je waarschijnlijk een voor dat jaar heel afwijkend deel van de data weg (nl. de week rond de jaarwisseling).
Week 53 vergelijken met: 't gemiddelde over week 52 (2008) en week 1 (begin 2009).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lijkt me nog het best.
Hety probleem zit erion dat week 1 niet altijd op dezelfde datum begint., maar wel altijd op zondag. Todat moment loopt de oude weekindeling door. Daarnaast is er het schrikkeljaar dat voor een verschuiving zorgt. In sommige jaren zijn er 52 weken en in andere weer 53 weken. Normaliter vergelijk je domweg op weeknummer en neem je de verschuiving voor lief. Je weet, dat de jaarkalender maar 16 vormen kent, dus zo wild is het nu ook weer niet

Toegevoegd na 1 minuut:
Inderdaad heeft week 1 altijd minimaal vier dagen van het nieuwe jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je sterretjes ziet van de cijfers, zijn het wachtwoorden of creditcard nummers...

Je maakt het jezelf te moeilijk... je wil graag de exacte weeknummers vergelijken... maar die weken zijn niet hetzelfde... want het ene jaar is niet het andere... de vakanties beginnen op een ander moment in de ene regio... en ook in de andere... dus wat je vergelijkt is verschillend... hoe dan ook... bekijk het op een andere manier... als er een week 53 is dan is dat een herhaling van week 52... want in andere jaren is week 52 de laatste week...

succes, ik weet dat het je nu lukt... ik weet het...