Hoe laat je excel een cos-vergelijking in graden geven?

Ik moet deze vergelijking in excel zien te proppen:
S(n)=1367(1+0,03 cos⁡(360(n-3)/365) )
Ik heb dit gedaan door de n-waardes gewoon in een tabelletje te stoppen en dan de S(n)-waardes uit te rekenen.
Het probleem is nu dat hij zijn grafiek in radialen geeft en niet in graden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
4.4K

Het beste antwoord

De goniometrische functies werken nu eenmaal met radialen,die zal je dus zelf moeten omrekenen voordat je de waarde als parameter aan een functie meegeeft.

Gelukkig is dat niet moeilijk:
radialen = graden * Pi()/180

Dus in jouw geval:
S(n)=1367*(1+0,03 cos⁡((360(n-3)/365))*(pi()/180))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
WimNobel
11 jaar geleden
Die formule klopt niet hoor. Er zit een haakjesfout in. Bovendien kan het eenvoudiger. Er staat immers al 360 (graden) in de formule en die kun je dan vervangen door 2*pi(). S(n)=1367*(1+0,03*cos(2*pi()*(n-3)/365))