Zijn er tussen het jaar 100 na Christus en 1400 nog nieuwe cryptografische systemen bedacht?

Ik doe mijn Profielwerkstuk over cryptografie en ben nu bezig met mijn eerste deelvraag wat gaat over het ontstaan van de cryptografie en de verdere ontwikkeling daarvan. ik heb al een hoop dingen gevonden tot het jaar 100, maar van daarna tot 1400 is niks meer te vinden? Ik weet dat rond 1400 de Arabische wiskundigen achter de frequentie analyse kwamen en dat er vanaf toen weer een hoop systemen bij zijn gekomen. Maar die 1300 jaar daartussen? Weten jullie wat er toen is gebeurd? Hebben jullie daar misschien sites of iets voor? Ik hoor het dolgraag, want ik kan niks vinden online!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde

Antwoorden (2)

Weet ik niet precies, maar er is een profielwerkstuk hierover te vinden op de site van universiteit Utrecht, zoek maar op Google (profielwerkstuk cryptografie) ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn massa's beschrijvingen met betrekking tot cryptografie juist over die tijd. Uit eigen bieb heb zijn er al 18 boeken die ingaan op de evolutie van de cryptografie in die tijd. Waar het meest aan wordt voorbijgegaan is de ontwikkeling van de aziatische cryptografie uit die tijd. Het is wel even zoeken, er zijn wel boeken maar ze zijn maar mondjesmaat te vinden. Zelfs het boek van Koch voor de Amerikaanse opleiding voor cryptograaf maakt er gewag over. Kwestie van zoeken.
Helaas.