Hoe kom ik er achter om de oppervlakte van een bol te bereken. kubus is mij bekend maar de oppervlakte berekening van een bol is mij onbekend

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
20.1K

Het beste antwoord

De formule voor de opervlakte van een bol is
4*pi*r^2
Dus dan hoef je alleen maar de straal te bepalen en in te vullen en dan heb je het oppervlakte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
dankje wel

Andere antwoorden (2)

Om de oppervlakte van een bol met straal R te berekenen verdelen we de halve boog EBF van een grote cirkel van de bol in n gelijke delen.
Door de deelpunten brengen we vlakken aan loodrecht op de (middel)lijn EF, die alle de bol volgens cirkels snijden.
Hierdoor wordt de bol in n delen verdeeld.
We beschouwen de oppervlakte van de bol als de limiet van de som van de ronde oppervlaktes van deze n delen als n naar oneindig nadert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de oppervlakte van een bol: 4xPi x r² (r=straal)