hoe kun je de hoogte van een balk berekenen als je alleen de breedte en de lengte gegeven krijgt???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
16.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik gok dat je de inhoud er ook van gekregen heb.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je hebt tenminste iets nodig met betrekking tot de hoogte, bijvoorbeeld inhoud of vorm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de vorm is wel bekend: balk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien de massa en het materiaal gekregen? Dan word je geacht in Binas het soortelijk gewicht (dichtheid) van dat materiaal op te zoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zonder inhoud moet dit ook lukken. zelfs als ik diep in mijn grote brein moet graven kan ik echter nogsteeds niet op het antwoord komen. Ik heb mijn wiskundige vriendin ook ingeschakeld voor dit dilemma maar zelfs met een 10 op haar eindlijst voor wiskunde kwam zij hier ook niet uit. Na uren denken zijn wij tot de conclusie gekomen ; zet hem gewoon rechtop.

Antwoorden (3)

Als je daadwerkelijk geen andere gegevens krijgt, dan kun je dat op geen enkele manier berekenen.
gvrox
11 jaar geleden
Niet. Je kunt wel de inhoud schrijven als functie van de diepte. Immers, de inhoud van een balk is gelijk aan hoogte*breedte*diepte.

De inhoud van een balk met hoogte 4 en breedte 2 kan dus geschreven worden als I = 8*d waarbij de variabele d staat voor de onbekende diepte.

Toegevoegd na 51 seconden:
Is er misschien bijgezegd dat het hier een balk met een vierkant profiel betreft?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet te berekenen. Je zal van de 4 gegevens toch echt 3 nodig hebben om de laatste te berekenen. Jij hebt alleen breedte en lengte en mist dus hoogte en de andere is gewicht of inhoud. Bij gewicht moet je weten wat voor hout het is en hoe zwaar die balk is en van daaruit kan je de inhoud berekenen. De inhoud onstaat door lengte x hoogte x breedte. Is omslachtig maar is een mogelijkheid en geeft geen perfect antwoord als met een meetlint. Als jij niet kan zien of de balk vierkant is of de hoogte is 2 keer dan wel de helft (ofzo) van de breedte is kan je verder niets berekenen. Houden de getallen op dan kan je dus een inschatting maken. Kan je dit niet dan is het echt niet te berekenen.