Hoe reken je met gewichten op een wip, op verschillende afstanden?

Stel je een wip voor, die in 16 stukjes is verdeeld. 8 aan elke kant. Een steen van 1 kilo zit in het verste vakje aan de ene kant, en het te wegen object in het vakje het dichtst bij het midden aan de andere kant. De schaal is in evenwicht. Hoeveel weegt het dan?
En hoe moet je rekenen als ze op andere plekken zitten, bijvoorbeeld de steen in het vijfde vakje, en het voorwerp in het derde, en in evenwicht. Graag met veel uitleg.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
4.6K

Het beste antwoord

Een wip is in evenwicht als:

Gewicht x Afstand tot draaipunt
aan de ene kant van de wip gelijk is aan

Gewicht x Afstand tot draaipunt
aan de ander kant van de wip

Dus een afstand van 1 kilo op een afstand van 8 kokjes staat gelijk aan 2 kilo op een afstand van hokjes

want 1x8 =8 en 2x4=8
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je vermenigvuldigt het gewicht met de afstand tot het wippunt. 1 kilo op afstand 16 weegt dus even zwaar als 16 kilo op een afstand 1, of 4 kilo op afstand 4.