hoe kan ik het cijfer berekenen wat ik moet halen voor een aankomende toets om voldoende te blijven staan voor scheikunde?

ik sta voor scheikunde momenteen een 5.8.
deze cijfers heb ik gehaald die 1x meetellen:
7.0 , 1.0 , 3.0 , 8.0 en nog een 1.0 maar die heeft mijn docent per ongeluk 2x op mijn cijferlijst gezet, dus die laatste 1 moet eigenlijk weg.

de cijfers die ik heb gehaald die 2x meetellen:

ik heb morgen een toets voor scheikunde die ik heel moeilijk vind en waar ik weinig van begrijp. deze telt waarschijnlijk 2x mee, hoe kan ik berekenen wat het laagste cijfer is dat ik moet halen om nog een 5.5 te blijven staan? als je het voor me berekent ben ik daar heel blij mee want ik moet nu weer leren!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
17.7K
Reddie
11 jaar geleden
Als je scheikunde hebt, heb je ook wiskunde.
Je kunt zelf een vergelijking opstellen met x als onbekend cijfer. Daarna kun je de vergelijking oplossen.

Het beste antwoord

Hoe kun je het cijfer berekenen?

1 Tel eerst het aantal cijfers op, cijfers die 1x tellen tel je als 1, cijfers die 2x tellen als 2 en tel ook het cijfer mee wat nog moet komen. Ik kom dan uit op 14 cijfers (4 van 1x en 5 van 2x).
2 Vermenigvuldig je cijfer dat je wilt halen met 14. Dus 5,5 x 14 = 77
3 Trek alle behaalde cijfers af van die 77. Alle cijfers die 1x tellen trek je 1x af en alle cijfers die 2x tellen trek je 2x af. Dan houd je een getal over. Dat getal deel je door 2 (je laatste cijfer telt 2x mee) en je ziet wat je moet halen.

Toegevoegd na 4 minuten:
En sorry nee, ik ga het niet voor je uitrekenen in het kader van 'geef een vis of leer hem vissen'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aardig antwoord, maar zou er geen € voor betalen. Wel een plusje overigens! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, jij hoeft daar geen euro voor te betalen, dit had je zelf wel kunnen bedenken ;-)

Andere antwoorden (1)

Zelfs als je een 4 haalt blijf je nog net boven de 5,5 staan. Vraag me niet naar de berekening, want die heb ik net per ongeluk weggeklikt ;-)
Maar doe je best en scoor zo hoog mogelijk. Liever wat over dan net niet gehaald...

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb trouwens die 1,0 die er eigenlijk niet bijhoort wel meegerekend. Dus als die weggaat is het nog beter!