Wie helpt mij met deze rekenvraag (zie uitleg)?

Product 1 heeft 2 ingredienten + 1 toevoeging:

20 gram A (50% van het eindproduct)
10 gram B (25% van het eindproduct)
Toevoeging:
10 gram C (25% van het eindproduct)

Product 2 heeft 2 ingrediënten:

5 gram A
35 gram B

Hoeveel moet ik nu in product 2 van toevoeging C erin doen zodat het dezelfde procentuele verhouding heeft in het eindproduct als in product 1?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

Een beetje afhankelijk van hoe je dit bedoeld.

Daat in product 2 de verhoudingen tussen A en B anders zijn kan je bedoelen dat C in vouhouding moet zijn op alleen A, op alleen B of op het totaal.
Alleen A: C is de helft van A in 1 dus 2,5 gram
Alleen B: C = B dus 35 gram

Op het totaal (dus 25% van totaal): A+B=75% dus 35+5 = 40 = 75% dus voor C geld dan (40/75)*25% = 13,3 gram.

Ik ga voorlopig uit van het laatste maar ik kan zo niet ruiken welke invloed het verschil in verhoudingen tussen A en B bij producten 1 en 2 maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik ben een beetje bang dat je de vraag iets nader moet toelichten, want 5:35 verhoudt zich zo anders dan 20 : 10, dat je die twee percentages in elk geval niet gelijk krijgt.

Wanneer je echter bedoelt hoeveel C er in moet om 25 % C te hebben, dan kun je uitgaan van a +b :3 (net als in product 1), dus 40 :3 = 13,3 gram.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na veel rekenen zag ik de uitslag al, maar jouw uitleg is het simpelste :) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je ! ja, hoe simpeler hoe liever. Die van RoepiRoepi kan ik zo niet zonder rekenmachine reprodceren :lol:
(En met koken, als het om koken gaat, moeot je juist snel kunnen rekenen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappig eigenlijk, als het om koken gaat , gaat het meestal zo uit de losse pols, en het is nog nooit mislukt :)
Ik ben weer meer voor het hoofdrekenen, duurt altijd wel iets langer ;) Zo was ik vd week bij de Kr..v..t ;2 artikelen kopen, derde gratis.
Maar ik had er twee vd zelfde prijs en een iets duurder, nou moest dat meisje uitrekenen hoeveel korting ik nou kreeg!
Ze wist het niet!! Ik stelde voor, maak dan een staartdeling..een wat?..nooit van gehoord :(
Uiteindelijk heb ik , in een lange rij en als klant, uitgerekend hoeveel korting ik kreeg.
Later kwam de chef erbij, en die maakte een foutbon en deed het via de kassa, klopte niks van, kreeg ik nog meer korting, hihi.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik reken procenten altijd op dezelfde manier uit. Er zijn natuurlijk eenvoudiger methoden voor eenvoudige sommen maar om eerlijk te zijn ben ik daar juist nooit goed in geweest. (tot frustratie van mijn wiskunde docenten) Je kan idd ook die 75% domweg door 3 delen om 25% te krijgen. Maar juist omdat dit alleen met mooie getallen werkt (25 is toevallig 1/3 van 75 maar bij andere verhoudingen werkt dat al niet meer) is dat niet een methode die je mij snel zal zien gebruiken... Je methode is uiteraard goed. Ik ging zelf meer voor een wat algemenere methode om percentages te berekenen.
Wat ik doe is niks anders dat delen door het percentage dat je hebt en vermenigvuldigen met het percentage dat je wil. En ja; dat gaat eenvoudiger met rekenmachine.. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, ik ben helemáál geen rekenwonder, dus mijn methode is meer : kan ik hier een simpele breuk van maken - en dat is met 20 of 25 % geen uitdaging, gelukkig.
Als het lastiger wordt pak ik eerder de losse pols, hoor ;-D
20:10:10 is de verhouding van de eerste combinatie. C is hierin 10/40 dus 25%
Tweede combinatie
5:35:C
C=25% dus
(5+35)=75%
1%= 0.533333 dus C= 25*0.533333= 13.333333 gram

Toegevoegd na 18 minuten:
Als je wat langer nadenkt zijn de vragen al beantwoord....sorry voor het dubbele antwoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoord is 80 gram van produkt C

Motivatie:

Als 20 gr. A van produkt 50% is, dan is 40 gr. 100%
Als 10 gr. B van produkt 25% is, dan is 40 gr. 100%
Als 10 gr. 25 % Toevoeging is, dan is 40 gr. 100%

Dus voor 100% heb je 3 maal 40 is 120 gram nodig

Om weer op 120 gram te komen heb je 120 - (5+35)=
80 gram van product C nodig