Wat is de kans bij roulette dat de nummers 0,1,2,3,4,5,6 in 72 draaien niet vallen?

Is dat 1-(30/37)^72 = 0,0000276825572655534%?

Dus 2,76825572655534 keer in 10 miljoen?

Subvraag:

Maakt het wat uit dat deze nummers opeenvolgend zijn?

Toegevoegd na 57 minuten:
Allemaal erg bedankt voor de snelle antwoorden. Inderdaad had wat zitten goochelen met Excel en in de extra uitleg moest natuurlijk (30/37)^72 zijn. Ben niet zo sterk in formules, maar wel gevoel voor verhoudingen:)

Toegevoegd na 58 minuten:
PS: goede link naar Wiki, maar gaat mij boven m'n pet:)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.6K

Het beste antwoord

Nee, de kans dat de getallen 0 t/m 6 niet vallen in een beurt is gelijk aan 30/37 ( = 1 - 7/37, de kans dat 7 t/m 36 valt). Verder is de kans dat dit gebeurd iedere keer even groot.
Dus is de kans dat de getallen 0 t/m 6 de eerste 72 keren niet vallen gelijk aan (30/37)^72. Immers, je moet 72 keer achter elkaar NIET de getallen 0 t/m 6 draaien.
De kans dat een van de getallen 0 t/m 6 minstens een keer valt in een rij van 72 beurten is wel 1 - (30/37)^72
De volgorde van deze nummers maakt niet uit. Voor ieder setje van 7 roulette getallen is de kans dat deze niet vallen in één draai, gelijk aan 30/37. Dit setje van 7 getallen mag je zelfs iedere beurt wisselen zonder de kans te veranderen.
Voor een introductie tot de discrete kansrekening kan ik je aanbevelen eens een kijkje te nemen op onderstaand wikibook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De kans dat geen enkele van deze 7 getallen in 72 draaien geen enkele keer voorkomt is (30/37)^72. Die kans
is ongeveer 2,77 op 10 miljoen.

Volgorde maakt niet uit, want ze mogen in al die pogingen helemaal niet voorkomen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dan ga ik wel uit van een roulette met slechts 1 nul (Frans roulette)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, gewoon (30/37)^72. Dat is makkelijk in te zien bij 1 keer gooien (30/37)^1 , twee keer gooien (30/37)^2 et cetera. Je antwoord was dus per ongeluk goed uitgerekend zo lijkt het.