De sinus wordt afgeleid van een cirkel met straal 1 in een x-y assenstelsel (zie rechts in fig.). Hierop is sinus de y-waarde als vanaf het punt (1,0) tegen de klok ingaat. De hoek (alpha) geeft aan hoe ver je rond bent. Bijvoorbeeld:

- sin (0) = 0 omdat y = 0 in (1,0) het begin punt.
- als een kwart rond gaat naar punt (1,1) is alpha 90 graden en de y waarde is 1 dus sin(90) = 1

Als je nu een andere grafiek maak waarin de hoek (alpha) op de x-as zet en h = sin(alpha) op de y-as dan krijg je de bekende oscillerende grafiek. Deze correspondeert volledig met de eenheidscirkel. b.v. bij 180 graden h = 0 omdat je dan op het punt (-1,0) zit in de eenheidscirkel en y = sin(alpha)!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooie illustratie ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dacht je nu echt dat ie het nu wel snapt ? Hahaha
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of iemand een uitleg snapt of niet is heel persoonlijk. Hangt af zijn of haar benadering kennis etc. Daarom is het goed als er meerder antwoorden komen. Daarom de oproep om te proberen een andere uitleg te geven!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@pufpuf
Wat wil je precies weten?
- Wat sinus/cosinus is?
- Of hoe je opgaven als sin(x) = -1 op moet lossen? Ben je bekend met 'radialen' en 'de eenheidscirkel'?