In de uitleg hebben ze over een methode (ik heb deze aangeduid met uitroeptekens), weet iemand over welke methode het gaat?

Elk natuurlijk getal kan gemaakt worden door bepaalde priemgetallen te vermenigvuldigen. Dit kan maar op één manier. Zo bestaat 42 uit 2 × 3 × 7. Er is geen andere combinatie van priemgetallen denkbaar om 42 te vormen. En dit is precies het magische hangslot voor coderingen.
!!!!!!!Er is een wiskundige methode !!!!!!waarbij voor het coderen het natuurlijke getal (bijvoorbeeld 42) nodig is, maar voor het ontcijferen de unieke priemgetallen (2, 3 en 7) waaruit dit natuurlijke getal bestaat nodig zijn. Dus 42 klikt het slot dicht en 2,3 en 7 maken het open.

Het “dichtklikken” is vrij makkelijk. Neem twee priemgetallen, bijvoorbeeld 19 en 29. De publieke sleutel is nu 551, want 19 × 29 is 551. Iedereen kan nu met deze publieke sleutel een bericht coderen. Maar om dit bericht vervolgens te ontcijferen zijn 19 en 29 nodig. En die weet alleen de maker.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

Die "wiskundige methode" is eigenlijk een encryptie/decryptie algoritme dat RSA heet. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/RSA_%28cryptografie%29 voor een uitleg over hoe ze (grote) priemgetallen gebruiken hiervoor.
gvrox