Als je met geogebra werkt: Hoe kan je een lijn maken tussen twee punten die afhankelijk van elkaar zijn?

Als je met geogebra werkt: Hoe kan je een lijn maken tussen twee punten die afhankelijk van elkaar zijn? Dus als je de ene punt beweegt dat de andere dan ook beweegt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe moet het andere punt bewegen als je met het ene beweegt? Het is me niet duidelijk wat je precies wil bekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou stel je hebt een driehoek met een hoek van negentig graden, zoals in de afbeelding die ik er net heb bijgevoegd, als je punt kover bc beweegt moet punt l ook bewegen, want kb moet gelijk blijven aan cl.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
okee ik snap nu wel hoe dat werkt maar hoe kan ik dan de hulplijnen verbergen, want als ik op object tonen druk verdwijnt de hele lijn

Het beste antwoord

Ik antwoord heel concreet voor het voorbeeld in je tekening, want de methode/volgorde is afhankelijk van de precieze constructie die je wil maken. Er zijn ook verschillende mogelijkheden, ik geef er een.

Ik veronderstel dat de driehoek gegeven (reeds getekend in Geogebra) is. Vervolgens duid je een punt aan op de lijn BC, dat is punt K. Je kan dan nog met K over de lijn BC bewegen.
Vervolgens gebruik je de functie 'loodlijn' om een lijn door K, loodrecht op BC te tekenen. Met de functie 'snijpunt' vind je dan punt N als snijpunt van die nieuwe lijn met de zijde AB.
Dan kan je met de functie 'evenwijdige lijn' een lijn door N evenwijdig met zijde BC trekken, het snijpunt met de zijde AC is dan het punt M. De hulplijnen die hierdoor ontstaan kan je overigens daarna onzichtbaar maken.
Ten slotte gebruik je weer de functie loodlijn om van M de lijn loodrecht op BC te trekken, het snijpunt is dan L. Die L ligt nu helemaal vast door de keuze van waar je K plaatst.

Als je aan K beweegt, beweegt de hele 'constructie' mee en dus ook het punt L.

Het is ook mogelijk andere constructies te gebruiken die hetzelfde resultaat geven