Welke procentuele groei hoort bij een groeifactor van 20?

Graag ook met uitleg :).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
2.5K

Het beste antwoord

groeifactoren is altijd volgens dezelfde regel, groeifactor=percentage toename of afname / 100 + 1
die plus 1 is omdat je anders alleen maar de groei uitrekend en niet het eindtotaal.

in dit geval dus 20=percentage toename of afname/100 +1. dan krijg je dus (20-1)*100=percentage toename of afname=1900%
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoop dat je het nu snapt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze snap ik. En wat als je nou een groeifactor hebt van 0,01. Welke procentuele groei hoort daar bij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zelfde regel, 0.01=percentage toename of afname/100 +1
=-0.99*100=percentage toe of afname=-99% is dus een afname van 99%
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, bedankt. In mijn antwoordenboek staat 99%, maar daar zet ik dan op de toets achter tussen haakjes (afname). :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is inderdaad een goede oplossing. is het probleem nu opgelost?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yep, opgelost!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
duidelijk en goed antwoord

Andere antwoorden (2)

Als X groeit met een groeifactor van 20 betekent dat dat X 20 keer zo groot wordt. Dus stel X is 5, en X groeit met factor 20, dan is X daarna 100 (5 x 20 = 100). En 100 is hoe veel procent van 5? Welnu... 2000%. Dus X groeit met 2000%
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan iemand het antwoord van die vorige terughalen? Dat was namelijk het juiste antwoord, en dat is dit niet..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom is dit niet goed?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord van de vorige klopt met het antwoord van mijn antwoordenboek en ook met het antwoord van mijn leraar. Het goede antwoord is namelijk 1900%.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh, was het toch goed, ik dacht dat ik een rekenfoutje had gemaakt, zal hem even terugzetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ahja natuurlijk... Het IS daarna 2000% van het origineel. DUH... Het gaat om het *groei*percentage, het groeit met 1900% van 5 oftewel 95. Sorry! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klopt niet helemaal...
Er geldt: g = 1 + p/100

20 = 1 + p/100
19 = p/100
1900 = percentage.
==> dus 1900%.

Zo kan je het snel berekenen.