Er is zeker een verband, er is zelfs een heel muziekgenre gebaseerd op wiskunde (mathcore, waarin er verschillende maatsoorten etc.).

Muziek bestaat uit tempo, ritmes, maatsoorten, en ga zo maar door. Doordat er ritme in een lied zit (bijvoorbeeld vierkwartsmaat) kan iedereen makkelijk meebewegen en erop dansen. Muziek wordt uitgeschreven door middel van wiskunde: halve tonen, hele tonen, kwart tonen en ga zo maar door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste toonladder is geschreven door de wiskundige Archimedes. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is niet echt verband tussen wiskunde en muziek.
Wel is er verband tussen muziek en natuurkunde.
De intervallen tussen de muzieknoten kunnen echter wel wiskundig beschreven worden.
Reddie
12 jaar geleden
Ja dat verband is er; bv de fuga's van Bach zijn gecomponeerd op wiskundige basis is mij al als heel jong meisje bijgebracht.

En hier is een link die ook over het verband tussen wiskunde en muziek gaat.

http://www.kennislink.nl/publicaties/muziek-in-een-meetkundig-jasje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. Lees maar eens Gödel, Escher, Bach. Is wel moeilijke kost, maar laat zien dat er inderdaad een wiskundige basis is voor de fuga's van Bach.
Harmonieleer is pure wiskunde. Er zijn heel veel muzieksystemen gebaseerd op verschillende toonladders.

Geluid wordt niet waargenomen als een soort random golf van steeds varierende amplitude en frequentie, maar als een opeenvolging van noten op een wat grotere tijdsschaal. Het gehoorzintuig deelt de de geluiden op in frequenties die tijdens een bepaald tijdsinterval worden gehoord. Voor lage frequenties wordt dat dus al snel onmogelijk.

Er is daardoor een link met ons brein en de wiskunde in de muziek. Je kunt het vergelijken met de fibonacci spiralen in zonnebloemen. Door het mechanisme waarop een zonnebloem vanuit een stukje plant wordt opgebouwd onstaan de spiralen als vanzelf. De toepasbaarheid van de wiskunde op het gehoor zal op eenzelfde manier werken, maar nog complexer omdat het oor en de hersenen nog een stuk complexer zijn dan een zonnebloem.

Bepaalde combinaties van frequenties klinken onprettig omdat ze zweving veroorzaken. Dat betekent dat twee tonen die een gelijkblijvende amplitude hebben samen worden waargenomen als een samenklank die steeds harder en zachter klinkt. De muzieksystemen streven er over het algemeen naar om zweving zoveel mogelijk te voorkomen of te maskeren.

In de muziek van Bach zijn voor de liefhebbers fraaie staaltjes wiskunde te vinden. zie derde bron.