Hoe zou je met priemgetallen buitenaardse wezens kunnen ontdekken?

Toegevoegd na 5 minuten:
Je leest wel eens ergens dat als mensen hele hoge priemgetallen vinden dat ze er dan buitenaards leven ofzo mee zouden kunnen vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet, denk ik. Of er moeten geheime boodschappen in de reeksen verborgen zitten.
Ritsuka
12 jaar geleden
ik snap de connectie niet..
hoe kunnen getallen en aliens nu iets met elkaar te maken hebben?
komen de aliens er dan aan: gefeliciteerd! je hebt een prijs gewonnen omdat je de puzzel oploste!
Reddie
12 jaar geleden
Als je een alien ziet kun je hem eraan priemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ritsuka: Ik dacht precies hetzelfde als jou toen ik de vraag las ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoge priemgetallen worden naar mijn weten gebruikt in het kraken van codes, en dus ook bij het instellen van beveiliging. Verder ken ik niet echt praktische voorbeelden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Attitude bijv RSA bedoel je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
RSA zegt me zo snel niets. Na even zoeken zie ik inderdaad dat hetgeen was wat ik bedoelde. Blijkt dat op die manier priemgetallen gruwelijk handig zijn. Verder ken ik zelf geen voorbeelden van de praktijk. De relatie aliens -> priemgetallen (of andersom) zie ik zelf ook niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je met 'hele hoge priemgetallen'?
Een priemgetal van 100 cijfers of zo, heb ik zo voor je gevonden. Dat is echt een fluitje van een cent. Wat is dus 'hoog'?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen idee in welke orde van grootte ze werken. RSA gaat echter uit van een vermenigvuldiging van twee grote priemgetallen. Dat is het systeem achter de beveiliging die blijkbaar moeilijk te kraken is. btw. Priemgetallen kon je die niet op de een of andere manier uit de driehoek van pascal halen? Ik heb er ooit iets over gehoord, maar verdiep me niet echt in wiskunde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@attitude: in http://nl.wikipedia.org/wiki/RSA_%28cryptografie%29 staat veel uitleg. Bij de huidige computers zijn twee priemgetallen van zo'n 100 cijfers nog voldoende. Die zijn ook snel te genereren. Ze moeten wel flink van elkaar af liggen, om als sleutels gebruikt te kunnen worden. Want bij het ontbinden kun je ook in het midden beginnen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, met computers kom ik ook een heel eind met berekeningen:P

Het beste antwoord

Priemgetallen zijn bijzonder omdat ze in de natuur niet 'vanzelf' voorkomen en ook niet een toevallig zichzelf herhalende reeks vormen.
Wanneer je dus een signaal vindt dat priemgetallen bevat, dan is dat een heel sterke aanwijzing dat het signaal een intelligente oorsprong heeft. Bedenk daarbij dat je de reeks kunt communiceren zonder dat je daar enige vorm van gewone taal bij nodig hebt, dan begrijp je dat dit priemgetallen een ideale manier zijn voor 2 intelligente beschavingen om een eerste contact te leggen en elkaars aandacht te trekken.

Overigens zijn de hele hoge priemgetallen daarbij nauwelijks belangrijk. Priemgetallen zijn slechts bedoeld om aandacht te trekken. Dat gaat eenvoudig met lage makkelijk herkenbare groepjes van piepjes oid. Groepjes van meer dan 25 piepjes worden al snel moeilijk te tellen, laat staan te herkennen.

Die grote priemgetallen kunnen overigens wel gebruikt worden om bepaalde wiskundige problemen op te lossen, maar dat heeft weinig met aliens te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste zeesterren hebben 5 armen (priem)
sommige citaden komen elke 13 of 17 jaar uit de grond om zich voort te planten. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Priemgetal#Priemgetallen_in_de_natuur)
Zo zijn er nog talloze voorbeelden van priemgetallen in de natuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doelde uiteraard op het feit dat een hele reeks priemgetallen niet, of nauwelijks, in de natuur voorkomen. 'Losse' priemgetallen komen uiteraard veelvuldig voor in de natuur.

Andere antwoorden (1)

Met priemgetallen vind je geen aliens.

In het SETI-programma (search for extraterrestrial intelligence) worden schijnbaar random signalen die vanuit de ruimte worden opgevangen, wel gescreend op het voorkomen van reeksen priemgetallen.

Dat doen we, omdat we er van uit gaan dat een buitenaardse beschaving die intelligente signalen de ruimte in kan zenden, ook heeft uitgevonden hoe bijzonder priemgetallen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wordt dat echt zo gedaan? Priemgetallen zijn maar 0,01% van alle bijzondere getallen, zoals de Penrose Tiling en pi, waarom worden er dan geen andere ritmes getest?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha ja we gooien ook nog een partijtje pi tot 100 achter de komma de ruimte in! Goed idee, misschien komen ze daar wel op af die aliens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Seti@Home zoekt naar elke vorm van structuur in de ontvangen signalen. Alles dat geen ruis is zeg maar.
Zoeken naar getallen is een heleboel stappen verder.