Hoe bereken je de afgeleide van sqrt x * (x+2)^3 in stappen?

Met behulp van de kettingregel ben ik zover gekomen:
sqrt x * 3(x+2) + (x+2)^3 / (2 sqrt x)

Heb ik een fout gemaakt? Ik kom niet meer verder en mijn antwoorden boek geeft ((x+2)^2(7x+2))/(2 sqrt x) aan als het juiste antwoord. Hoe kom ik daar? :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is sqrt in godsnaam nou weer? :|
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Square root dus wortel. Sorry, mijn wiskunde basis heb ik in het engels gehad en google gebruikt ook sqrt als afkorting dus vandaar.

Het beste antwoord

Je hebt inderdaad een foutje gemaakt

Je had uit moeten komen op.
sqrt x * 3(x+2)^2 + (x+2)^3 / (2 sqrt x),

Want de afgeleide van (x+2)^3
= 3*(x+2)^2, en niet 3*(x+2) waar je zelf op uitkomt.

Als je dan verder vereenvoudigd kom je op het antwoord uit het boek, mocht dat niet lukken dan laat je het maar even weten.

Toegevoegd na 16 uur:
Om het te vereenvoudigen moet je proberen in de beide termen zoveel mogelijk dezelfde stukjes te krijgen.

Dus de Linkerterm even vermenigvuldigen met (2wortel(x)) / (2 wortel(x)), en van (x+2)^3 een macht afsplitsen zodat er (x+2)(x+2)^2 komt te staan, de rest komt dan neer op het fatsoeneren van de formule.

In het plaatje staat de vereenvoudiging verder uitgewerkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, heb het verkeerd overgenomen van mijn aantekeningen. Ik weet dat sqrt x gelijk is aan x^0,5 maar weet niet hoe ik dan verder kom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is iHave LaTeX fan?