Hoe moet je deze vergelijking, met behulp van een eenheidscirkel, exact oplossen? : sin(2x-(1/3)phi) = 1

Ik moet dit kunnen oplossen aan de hand van een eenheidstabel, maar ik begrijp niet waarom ik 1 dan kan vervangen door (1/2)phi + k * 2phi.
Ik zie de logica er niet echt van in. Tot nu toe neem ik het steeds over uit mijn boek, maar hoe kan ik dit uit mijn hoofd berekenen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
2.1K

Het beste antwoord

Het gaat erom wanneer een sinus 1 is. Dat is precies boven op de eenheidscirkel. De totale cirkel is 2pi per definitie. Daarom zit je bij een kwart cirkel draaiend naar links op 1/2 pi. Als je ook nog een of meerdere hele cirkels erbij optelt of aftrekt kom je ook weer in hetzelde punt uit (k*2pi, k element Z)
Nu schrijf je in plaats van 1 de sin(1/2 pi + k pi). Dan neem je links en rechts de arcsinus en houd je een vergelijking in x en pi over. Daarna druk je x uit in k en pi. In je vraagstelling zit een fout want ipv pi schrijf je phi. Met de griekse letter phi worden normaal gesproken variabele hoeken bedoeld. In dit geval gebruik je echter pi.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je hebt hier twee variabelen: phi en x. Is er een waarde bekend voor phi of x? Anders kan je desnoods proberen x uit te drukken in phi en andersom. Wat moet je precies doen?

Toegevoegd na 6 minuten:
arcsin(1) = 2x - phi/3
met arcsin(1) = pi/2 + 2kpi (k element van Z) (pi ~ 3.14 ... )

Oftewel

pi/2 + 2kpi = 2x - phi/3
Hieruit kan je gemakkelijk x en phi afleiden:

x = (1/2)(pi/2 + 2k*pi + phi/3)
phi = -3(pi/2 + 2k*pi - 2x)

Toegevoegd na 59 minuten:
Aha.... phi was dus geen variabele maar pi... dat verandert de zaak. Dan klopt de uitwerking van je boek.

Omdat sin(x) = 1 als x = pi/2 is
arcsin(1) = pi/2.

sin(x) heeft ook ene periode van 2pi. (herhaling) Dus arcsin(1) = pi/2 + 2k*pi. k is een geheel getal. Nu nemen we ook al die herhalingen mee. Snap je?

Toegevoegd na 1 uur:
cos(x) = 0 is een uitzondering. Net als cos(x) = 1 trouwens.
Zie je het grafiek van sin(x) en cos(x) een beetje voor je? Dat helpt!

In een periode, snijdt cos(x) de y=0 lijn twee keer. Op 1/2pi en 1 1/2 pi.

Aangezien hij snijdt op

1/2 pi + 2*k*pi en 1 1/2 pi + 2*k*pi

kunnen we dit versimpelen naar

1/2 pi + k*pi
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dit is de uitwerking van 't boek :
sin (2x - (1/3)pi) = 1
2x - (1/3)pi = 1/2 pi + k * 2 pi
2x = 5/6 pi + k * 2 pi
x = 5/12 pi + k * pi
Nou snap ik die uitwerking wel maar ik raak erg in de war doordat die 1 wordt vervangen door 1/2 pi + k * 2 pi want bijvoorbeeld als je cos (x) = 1 hebt krijg je
x = k * 2 pi
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja 't moest pi zijn ;p maar eerlijk gezegt begrijp ik er nog vrij weinig van.
Ik snap wel dat zegmaar die eenheidscirkel als je die helemaal rond gaat dat 't dan 2 pi en omdat de sin =1 bovenaan de cirkel staat je eerst 1/2 pi moet doen en dan + k * 2 pi
maar als je nu bijvoorbeeld cos = 0 hebt . waarom moet je dan ook 1/2 pi + k * pi doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
cos(x) = 0 is een uitzondering. Net als cos(x) = 1 trouwens.
Zie je het grafiek van sin(x) en cos(x) een beetje voor je? Dat helpt! In een periode, snijdt cos(x) de y=0 lijn twee keer. Op 1/2pi en 1 1/2 pi. Aangezien hij snijdt op 1/2 pi + 2*k*pi en 1 1/2 pi + 2*k*pi kunnen we dit versimpelen naar 1/2 pi + k*pi