een code bevat 4letters, hoeveel mogelijkheden zijn er als niet 2 dezelfde letters naast elkaar mogen staan?. en voor de verschillende letters

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
7.8K

Antwoorden (4)

25x25x25x25 voor niet 2x de zelfde letter = 390.625
26x26x26x26 voor mogelijk de zelfde letters = 456.976

Toegevoegd na 56 seconden:
leestekens zoals ^ niet meegerekend en ook geen hoofdletter verschillen.

Toegevoegd na 2 minuten:
1e som is inderdaad 26x25x25x25..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien het niet hoofdletter gevoelig is:
26*25*25*25 (alfabet met 26 letters)= 406250 mogelijkheden.

Uitleg:
De eerste letter is ALTIJD goed. Stel dat deze is: a

de volgende letter mag dan een willekeurige letter zijn, behalve a, dus 25 mogelijkheden. bijvoorbeeld b. Je hebt nu: ab

De volgende letter mag weer alles zijn, behalve b, dus weer 25 mogelijkheden.

Dit geldt ook voor de laatste letter. Je hebt dus bij de eerste letter 26 mogelijkheden, en bij de overige drie telkens 25 mogelijkheden. Een rekensommetje vertelt je vervolgens dat je in totaal 406250 mogelijkheden hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord klopt. Als begrijp ik de laatste zin ". en voor de verschillende letters" in de vraag niet. Dit moet de vragensteller maar voor lief nemen. Duidelijk formuleren is zaak. Dit antwoord klopt, nogmaals.
Het hangt ervan af hoeveel verschillende letters je wilt gebruiken. Maximaal 4 en minimaal 2. Bij de keuze van 4 verschillende letters geldt: {6x25x24x23(=mogelijkheden)}; bij 3 verschillende geldt: {26x25x24x26} of {26x25x26x24} en bij 2 geldt: {26x25x26x25}. Dus 4 verschillende soorten verzamelingen met heel veel mogelijkheden, elementen of deelverzamelingen bij elkaar op tellen. Ga daar maar aan staan.

Toegevoegd na 1 dag:
Correctie: de eerste verzameling = { 26x25x24x23} bijvoorbeeld KDPY
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het totaal aantal mogelijkheden voor een code van 4 letters is 26*26*26*26 = 456.976

het totaal aantal mogelijkheden voor een code van 4 letters waar geen 2 letters naast elkaar mogen staan is 26*25*25*25 = 406.250

het totaal aantal mogelijkheden voor een code van 4 letters waar geen letter hetzelfde mag zijn aan een andere letter is 26*25*24*23 = 358.800

zo zijn er nog veel verschillende andere wat-als-situaties, maar deze hebben echt betrekking tot de vraag.

Toegevoegd na 1 minuut:
de * betekent keer trouwens, al wordt meestal de letter x gebruikt. ik heb namelijk geleerd het zo te gebruiken.