Is deze stelling wel correct? (begrensdheid bij functies van meerdere veranderlijken)

Definitie:
Een verzameling S € R^n heet compact indien ze gesloten en begrensd is.

Stelling:
Zij f: S --> R continu in de compacte deelverzameling S van R^n. Dan is f begrensd op S.
----------------------------------------
Compact impliceert toch begrensdheid? Zo ja, hoe zouden beide definities er dan moeten uitzien opdat de voorwaarden niet de gevolgen zouden impliceren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ben je aan het doen?? Vectorcalculus? Settheorie? Topologie? Of veel door elkaar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vectorcalculus met wat topologie

Het beste antwoord

- "Compact impliceert toch begrensdheid?"
Ja, maar dat is niet wat de stelling zegt (over een verzameling). S is compact (en dus per definitie begrensd!) maar dat wil nog niet zeggen dat de functie f ook 'begrensd is op S', dat gaat over de verzameling van beelden f(S) van die functie.

Een sterkere stelling zegt dat ook die compact zal zijn, in jouw stelling wordt er enkel gesproken over begrensd. Meer algemeen geldt dus het volgende: als f:S->R continu is op S en S is compact, dan is ook f(S) compact. Als f niet continu is, is dit niet noodzakelijk zo.

In het bijzonder geldt dat f(S) dus begrensd is, want compact impliceert (inderdaad) begrensd. Voor de duidelijkheid: we noemen de functie zelf 'begrensd op S' als de beeldverzameling f(S) begrensd is.

Helpt dit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt te kloppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, dus die eerste begrensdheid gaat over het definitiegebied, en de 2e over het beeld van de punten uit die verzameling?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In jouw stelling is inderdaad gegeven dat S (het definitiegebied of domein) begrensd is, de stelling garandeert dan dat het beeld van S onder een continue functie f ook weer een begrensde verzameling is (of anders gezegd: "f is begrensd op S"). Zoals ik al zei geldt in feite nog sterker: compact afbeelden op compact, waaruit begrensdheid natuurlijk volgt.