Dat zijn lijnen die een bepaalde hoogte aangeven, hoe dichter de lijnen op elkaar zitten, hoe stijler het is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met stijl heeft het niet zoveel te maken hoor joostje ;) Steiler is het daar wel ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik naar de trefwoorden kijk denk ik dat er wat anders bedoeld werd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha.. .als ik naar de trefwoorden kijk denk ik dat iemand niet snapt waar trefwoorden voor dienen. "luisterd"? "marijn"? "n"?
Op een Belgische website (zie bron) heb ik een bijzonder uitgebreid en goed antwoord op je vraag over hoogtelijnen gevonden !

Wat is een hoogtelijn?

Een hoogtelijn is een ingebeelde lijn die alle punten die op gelijke hoogte liggen, verbindt. Op de IOF-kaart worden ze weergegeven in bruine lijntjes. Het verschil tussen 2 opeenvolgende hoogtelijnen noemt men het gelijkhoogteverschil. Dit bedraagt meestal 2,5 à 5 meter. De moeilijkheid met hoogtelijnen is dat zij op een blad een ruimtelijk beeld moeten weergeven. Aan de hand van de tekening zou dit duidelijk moeten zijn. Het terrein wordt als het ware in schijven gesneden (volgens het gekozen gelijkhoogteverschil). De vorm van deze schijven wordt dan op een plat vlak overgebracht. Dit noemt men dan de hoogtelijnen. Liggen de hoogtelijnen dicht bij elkaar, dan is de helling steil, liggen ze ver uit elkaar, dan is het een zwakke helling.

Enkele algemeenheden over hoogtelijnen:

Om de 5 gewone hoogtelijnen wordt er een hoofdhoogtelijn in een dikke lijn getekend. Dit om snel een idee te krijgen van de hoogteverschil tussen 2 posten en om een globaal beeld te krijgen van het reliëf. Als er meer informatie gegeven moet worden tussen 2 hoogtelijnen, worden hulphoogtelijnen getekend. Ze worden ook wel eens vormhoogtelijnen genoemd omdat zij de vorm van het reliëf op een bepaalde plaats benadrukken. Als het niet eenvoudig is om de helling te zien worden kleine streepjes getekend aan de laagste kant van de hoogtelijn. Deze steepjes zijn zeker nodig om inzinkingen weer te geven.

Een interessante website om hoogtelijnen te begrijpen in 12 stappen met filmpjes en interactieve beelden vind je bij Exploring earth.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn meerdere soorten "hoogtelijnen".
In de aardrijkskunde zijn hoogtelijnen of isohypsen, lijnen die 2 of meer punten verbinden met dezelfde hoogte.
In de meteorologie zijn hoogtelijnen of isobaren, lijnen die punten verbinden met dezelfde druk.
In de meetkunde zijn hoogtelijnen, lijnen die je, vanuit de basislijn, loodrecht omhoog construeert naar het hoogste hoekpunt in de 3hoek, ruit of andere veelhoek. De lijn geeft daarmee de hoogte van de veelhoek weer. Je kunt een lijn ook loodrecht vanuit het hoogste hoekpunt naar beneden construeren, dan heet die "loodlijn". De hoogtelijn kan ook buiten de veelhoek vallen, bijv. bij een ruit of stompe 3hoek.
Zo zijn er meerdere hoogtelijnen waarvan ik soms geen hoogte van kan krijgen.

Toegevoegd na 2 minuten:
..., waar ik geen hoogte van kan krijgen. Snap je?