Kan je hiervan een formule opzetten?

Een busmaatschappij heeft de volgende kosten:
de eerste 100 km zijn vrij
als je over die 100 km gaat kost elke kilometer €2,40.
de startprijs is €400

valt hier een formule mee op te zetten?

ik weet hoe die grafiek er uit zou moeten zien maar hoe je dit moet doen?

btw dit was een vraag op een proefexamen en ik kom er maar niet uit :(

alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde

Antwoorden (5)

K (t=0-100) = 400
K (t=100+) = 2,40 (t-100) + 400

Als het goed is, is dit de goede formule
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je was net eerder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat floris219 bedoelt is dat je eigenlijk twee formules opstelt. Eentje voor de afstand van 0 tot 100 km en eentje voor de afstand boven de 100 km. Zo stel je dus wel één wiskundige functie op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja precies. Er zijn niet echt arithmetische methodes voor een conditionele statement toch Bassie?
In sommige programmeertalen doe je zoiets met bijv (X<100?P=400::P=(X-100)*2,40+400) Of met een "IF" statement
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet helemaal mooi genoteerd ;) : je wilt een array functie :P
Prijs is €400,- + (AantalKilometers-100)*€2,40

Daar staat in feite het vogledne:

Sowieso €400 euro (wel een beetje veel voor een busritje niewaar?...), en dan voor elke kilometer boven de honderd (-100) €2,40.

Dus stel je hebt een ritje van 200 km,

Dan is de prijs €400,- + (200-100)*€2,40
= €400 + €240 = €640,-
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij ook bij voor mij, zat zelf nog te knoeien met het bedrag dat lager kwam dan 400, wanneer de afstand minder dan 100km was...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klopt niet voor afstanden onder de 100 km. Dat lijkt mij ook het moeilijke van de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uh, jawel bassie. Vandaar die -100 in de formule. Beetje opletten he? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh wacht, je bedoelt dat je dan een negatief getal krijgt.. dat klopt inderdaad! Je hebt gelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk bij Floris zou ik zeggen.
Startprijs is 400, dus dat is een constante.
Dan heb je (x-100)*2,40, waarbij x staat voor het aantal kilometers.

Hierdoor krijg je ((x-100)*2,40)+400.

Met als voorwaarde x-100 = groter/gelijk aan 0.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus dan he :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je antwoord is niet volledig. Wat nu als je maar 50 km rijdt? Door je voorwaarde klopt je antwoord wel, maar het is dus niet volledig.
Kosten = 400+2,4*max(km-100;0)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, dit is ook geen antwoord op de vraag, maar je hebt wel een mooie manier bedacht om in Excel de grafiek van de fuctie te tekenen. Daarom geen minnetje.
Hoewel ik eigenlijk het antwoord van Floris het beste vind, dacht ik, ik zal ook nog even nadenken en proberen een antwoord met echt een formule te bedenken.

Dat is gelukt, ik maak gebruik van het feit dat de wortel van een kwadraat van een positief of negatief getal altijd positief is. Je zou hiervoor ook de absoluutstrepen kunnen gebruiken.

Met de kwadraat-worteltruc, sqrt(....) gebruik ik inplaats van het wortel teken en ...^2 inplaats van het kwadraatteken:

K(x) = 2,4 * ((x-100) + sqrt((x-100)^2)) /2

Met de absoluutstrepen:

K(x) = 2,4 * ((x-100) + |x-100|) /2

Vereenvoudigd:

K(x) = 1,2 * (x-100) + |x-100|

Groeten!

Toegevoegd na 3 minuten:
Oeps, vergeet ik nu even het startbedrag en bij de laatste de haakjes... Hier de verbeteringen:

Met de kwadraat-worteltruc:

K(x) = 400 + 2,4 * ((x-100) + sqrt((x-100)^2)) /2

Met de absoluutstrepen:

K(x) = 400 + 2,4 * ((x-100) + |x-100|) /2

Vereenvoudigd:

K(x) = 400 + 1,2 * ((x-100) + |x-100|)

Groeten wederom!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hela, doe het dan op je computer... Ik spaar beste antwoorden op vragen ;-P