welke kwadraten vormen samen nog meer een ander kwadraat?

4²+3²=5² , maar zijn er meer kwadraten die samen een ander kwadraat vormen?
waar er ook een hele uitkomst is en geen kommagetal

Toegevoegd na 5 minuten:
n.a.v het eerste antwoord, ik bedoel letterlijk zoals in mijn voorbeeld!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag, ze heten overigens Pythagorese drietallen.
Je kunt alle Pythagorese drietallen trouwens met 2 of 3 [of welk ander getal je wilt] vermenigvuldigen, mocht je er meer willen. Die zijn natuurlijk wel saai, omdat de verhouding van de zijdes gelijk blijven.
Er bestaan hele lijsten, zie maar hier in de 2e link. Alhoewel het misschien stoerder zou zijn als ik ze hier 'zelf' plakte ;) Bronnen:
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Pythagorese_drietallen
- http://www.tsm-resources.com/alists/trip.html

Het beste antwoord

Hier zijn wat meer mogelijkheden:

Dit zijn ze allemaal voor de eerste 2 getallen (en dus niet de uitkomst) voor 40 of kleiner. Eigenlijk zijn het er 38 in totaal, omdat je ze allemaal ook nog om kunt draaien. Want uitkomst nummer 1 kan ook zijn 4 3 5 - 16 9 25

Als je hetzelfde doet met alle getallen (voor de eerste 2!) van 1000 en kleiner zijn er 1034 mogelijkheden.
De laatste mogelijkheid is:
952 maal 952 + 960 maal 960 = 1352 maal 1352
(906304 + 921600 = 1827904)

Met een heel klein computerprogrammaatje kun je het heel snel (laten) uitrekenen. En nu maar hopen dat ik in dat programmaatje geen denkfout heb gemaakt. Ik heb niet alle uitkomsten gecontroleerd ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

10²+11²+12² = 13²+14²

Toegevoegd na 2 minuten:
3³+4³+5³=6³ kan ook!

Toegevoegd na 24 minuten:
het was even puzzelen maar : 6²+8²=10²

Toegevoegd na 36 minuten:
als je 3², 4² en 5² allemaal met hetzelfde getal vermenigvuldigt dan blijft de vergelijking kloppen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het verschil tussen twee opvolgende kwadraten neem toe met 2 eenheden,
tussen 1 en 2 kwadraat is dat 3
tussen 2 en 3 kwadraat is dat 5
tussen 3 en 4 kwadraat 7
tussen 4 en 5 kwadraat 9 en dat is weer 3 kwadraat
wanneer het verschil 25 is kom je 12 en 13 dus 5 kwadraat
bij een verschil van 49 dat is bij 24 en 25 kwadraat zijn de waardes 566 en 625 33n verschil van 49 of 7 kwadraat

de volgende is 9 kwadraat dus 81
dat worden dan 40 en 41 ( samen 81)
en zo kun je doorgaan 60 en 61 kwadraat met 11 kwadraat

84 en 85 vormen de combinatie met 13 en