Dat ligt eraan welke gegevens je hebt, in princiepe is het de zijden bij elkaar optellen. Vaak kan je die berekenen door bv de stelling van pytagoras te gebruiken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankuwel voor uw antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allen voor gelijkzijdige driehoeken
O
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@HansBrinker, reageer wel op de goede reactie? Volgens mij moet je een antwoord lager zitten :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@HansBrinker, nee de stelling van pythagoras is voor rechthoekige driehoeken, niet voor gelijkzijdige driehoeken :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de driehoek in tweeen deelt met een loodlijn naar een van de punten, kan je de stelling van p gebruiken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat klopt dan weer wel
Je moet gewoon het aantal centimeters van alle drie zijden bij elkaar optellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankuwel voor uw antwoord!
Frimu2
12 jaar geleden
1 zijde x 3
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@frimu, natuurlijk niet, niet elke driehoek heeft gelijk zijdes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat telt alleen bij een driehoek waarvan één hoek 90 graden is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry mijn fout ik las oppervlakte,
walter
12 jaar geleden
Als alle 3 de hoeken even groot zijn, zijn alle 3 de zijden even lang, dus is het 3x lengte van 1 zijde.
Anders is het een kwestie van optellen.
Lengte keer breedte gedeeld door twee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geleerd: lengte x breedte van de RECHTE zijden en dan delen door 2. Als je nl. een spiegeldriehoek van gelijke grootte projecteert spiegelbeeldig van de driehoek die je hebt, dan krijg je een vierkant, die zou dan het dubbele zijn (lengte x breedte), maar de driehoek is nl de helft daarvan, vandaar delen door 2. Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om de omtrek van een driehoek te berekenen moet je de drie zijdes bij elkaar op tellen.
Vaak mis je in opdrachten 1 getal.
Om die te berekenen kan je dan de stelling van pythagoras gebruiken.
Dit is a kwadraat + b kwadraat = c kwadraat

VB

Stel je hebt een driehoek met een kant van 4 cm en een kant van 3 cm. De schuine kant weet je niet.
Dan doe je
4^2 = 16
3^2 = 9

16+ 9 = 25 en daar neem je dan de wortel van. = 5.
De kanten zijn dan dus 3 cm, 4 cm en 5 cm.

De totale omtrek is dan dus 3 + 4 + 5 = 12 cm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je gelijk in. Omdat de vraagsteller niet wist wat een omtrek was, ging ik er vanuit dat het om een rechthoekige driehoek ging. Maar inderdaad, antwoord is niet helemaal compleet.