Wat is een toepassingen voor het gebruik van de cosinusregel?

Welke toepassingen zijn ervoor? Ik bedoel dan niet om een zijde te berekenen maar wordt het bijvoorbeeld in de bouw gebruikt of iets dergelijks? En weet iemand meer voorbeelden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.4K

Het beste antwoord

mmm... jouw vraag is een beetje moeilijk te beantwoorden. De cosinusregel IS namelijk bedoeld voor het berekenen van een zijde.

Hoewel schoolopgaven soms anders doen vermoeden heeft het berekenen van een zijde van een 3-hoek hele nuttige toepassingen.

Denk bijvoorbeeld eens aan de landmeetkunde. Zo kun je bijvoorbeeld de breedte van een rivier berekenen zonder ooit aan de overkant te komen. (Meet de hoeken naar een punt aan de overzijde vanuit 2 punten aan 1 oever waarvan je de afstand kent. Via de cosinus regel kun je dan de afstand berekenen.)
Hetzelfde trucje gebruiken we ook in de astronomie om de afstand tot de sterren te bepalen. Met tussenpozen van een half jaar worden de hoeken tot een bepaalde ster opgemeten. De baan van de aarde van de ene kant van de zon naar de andere is de basis van de 3-hoek, de hoeken naar de ster vertellen je dan via de cosinusregel precies hoever de ster weg is.

De bouw noem je zelf al. Een architect moet van allerlei maten weergeven en krachten berekenen. Hoeken en lengtes van zijden zij daarbij erg belangrijk.

De cosinusregel als onderdeel van de goniometrie kom je werkelijk overal tegen waar lengte maten, hoeken en afstanden een rol spelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Zie dus mijn antwoord hier beneden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meesterlijk!

Andere antwoorden (3)

Het wordt heel veel gebruikt in de electrotechniek en electronica.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Cosinusregel is ook van belang voor de goniometrisch identiteiten (versimpelen expressies) en voor het integreren van bepaalden.
Ik denk niet dat je met dit antwoord veel opschiet, maargoed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor het antwoord op de vraag
''Kun je ergens vanaf de Nederlandse kust, Groot-Brittannië ook zien liggen?''
gebruikte ik de cosinusregel. Héél belangrijk dus.
Reddie