Hoe vaak per dag overlappen de wijzers van de klok?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
20.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Professor Layton raadsel! :D

Het beste antwoord

als je om 6 uur begint en het is weer 6 uur hebben ze elkaar 11 x overlapt,dan weer tot 6 uur komen er 11 bij dus 22 keer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat gebeurd 24 keer per etmaal, waarvan 12 keer op dezelfde plaats...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dat moet je toch eens uitleggen, van die zelfde plaats...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kleine wijzer heeft 12 uur nodig om rond te gaan en wordt dan 12 keer door de grote wijzer gepasseerd. Dus tussen 0:00 uur en 12:00 uur 12 keer en tussen 12:00 en 0:00 uur 12 keer. Dus dan passeerd de grote wijzer de kleine wijzer 12 keer op dezelfde plaats...
Cryofiel
14 jaar geleden
Nee. Begin maar eens om 00:05 te tellen. Dan overlappen ze elkaar *ongeveer* op de volgende tijdstippen: 01:05
02:11
03:17
04:23
05:28
06:33
07:38
08:44
09:49
10:55
12:00 Kort daarna is het 12:05 en ben je precies een half etmaal verder. In dit halve etmaal hebben de wijzers elkaar 11 keer overlapt, *niet* 12 keer. Het tweede halve etmaal is gelijk aan het eerste halve etmaal, dus totaal 2x11 keer per etmaal.
22 keer per etmaal natuurlijk.

Op elke overlappingsplek overlappen ze twee keer, met 12 uur verschil.

Toegevoegd na 48 seconden:
Ik ga ervan uit dat er geen secondenwijzer op deze klok zit...

Toegevoegd na 5 uur:
Ik bedacht me net dat je het ook anders kunt beredeneren.

Beide wijzers zijn schaatsers die rondjes rijden over de baan. De vraag wordt hoe vaak de beide schaatsers elkaar passeren.

In 24 uur draait de grote wijzer 24 rondjes. De kleine draait 2 rondjes.

De grote wijzer is de kleine wijzer dus 22 keer gepasseerd, want hij heeft 22 rondjes meer afgelegd. Ze hebben elkaar dus 22 keer overlapt.
Cryofiel
14 jaar geleden
23 x. De dag begint om 0:00 uur en eindigt een fractie voor 24:00 uur, lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
01:05
02:11
03:16
04:22
05:27
06:33
07:38
08:43
09:49
10:54
12:00
13:05
14:11
15:16
16:22
17:27
18:33
19:38
20:43
21:49
22:54

Dat is bij elkaar 21 keer.

00:00 en 24:00 tellen niet mee omdat het niet binnen de dag valt, het is de grenswaarde.
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Eén van beide grenswaarden moet je toch echt meenemen. Zo kom je dus op 22 keer. Je kunt het ook anders zien: het mag niet uitmaken van wanneer tot wanneer je die 24 uur laat lopen. Normaal neem je van 00:00 tot de volgende 00:00, waarbij de ene 00:00 er net wel, en de andere er net niet bijhoort. Vind je dat onduidelijk, dan kun je ook een 24 uur nemen die van 03:00 tot 03:00 loopt, of van 00:30 tot 00:30, of wat dan ook. In alle gevallen kom je zo op 22 keer.
itsme
14 jaar geleden
:-)
Dit is de enige manier om een afwijkend antwoord (totaal aantal) te hebben van alle anderen.
En of een grenswaarde er wel of niet bij hoort, is arbitrair. Er is net zoveel voor te zeggen dat ze er beide bij horen. Maar een wel en de ander niet, is weer niet logisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus 21 of 23 keer. Ik denk dat je gelijk hebt, niet 22.
Cryofiel
14 jaar geleden
De ene wel en de andere niet, is juist het enige dat logisch is. Elk tijdstip hoort bij een dag, en wel bij precies één dag. Er is geen enkel tijdstip dat bij twee dagen hoort, of bij geen enkele dag. Dus een dag loopt van 00:00 (inclusief) tot de volgende 00:00 (maar dan exclusief, want die 00:00 hoort al bij de volgende dag). Of je houdt mijn andere redenatie aan, dat je de grens op een willekeurig plek mag leggen. Zoals bij de treindienst tot een aantal jaren geleden de dag liep van 02:00 (inclusief) tot 02:00 (exclusief), omdat het wel nuttig was dat treinen na 24:00 (zal ik het dan maar even noemen) bij dezelfde dag horen als treinen voor 24:00. Zo is het in de beleving van personeel en passagiers.
itsme
14 jaar geleden
:-)
het begint op welles-nietes te lijken. Wel een leukere vorm van welles-nietes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nope, het is geen welles nietes; het is zoals cryofiel zegt, en jij weigert dat te begrijpen :p
Cryofiel
14 jaar geleden
Dan is het dus welles-welles-nietes... ;-)
Ha, die Maxwell;

Als je zo'n klok hebt nooit:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In elk uur overlappen ze elkaar 1 keer. De dag heet 24 uren, dus overlappen ze elkaar 24 keer. Dubbeltelling komt niet voor als je de vraag stelt voor 1 dag. Als je de vraag zou stellen voor 2 dagen dan is het gemiddeld aantal malen 23 keer per dag.