Wat houdt het vak logica in?

Dit vak moet ik volgen in Leiden om toegelaten te worden tot de lerarenopleiding wiskunde. Het klinkt als een heel makkelijk vak, maar ik vraag me af wat je daar zoal leert.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
3.2K

Het beste antwoord

De logica houdt zich bezig met preposities, bijvoorbeeld. Stellingen, die uit axioma's volgen etc.
Bewijzen is ook van belang. Een heel bekend deel van de logica is de settheorie.
[Dit als aanvulling op het eerdere antwoord].

Bijv. Als ik zeg:
r: het regent
z: de zon schijnt

Dan kan ik zeggen:
r ^ z : het regent én de zon schijnt.

Verder nog:

r ^ z --> B
B: regenboog

Als er een regenboog is, is dit waar. (gevolg)

Kleine introductie :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Logica is een heel moeilijk vak. De meeste mensen kunnen niet echt goed logisch redeneren. En dat is bij een wiskundeopleiding zo'n beetje de basis. Wat je er leert kun je in de link lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het vak logica leert je om logisch te denken over dingen
zoals je bij wiskunde wel eens moet doen.
Dat kan heel handig zijn als je ets niet zeker weet.
Bijvoorbeeld je krijgt de som 89234+72324en je mag geen rekenmachine gebruiken aar je krijgt 2 keuzes de eerste is 99.543 en de tweede is 161.558 dan weet je dat het de tweede is omdat je zo al kan zien dat het boven de 100.000 is.