Hoe bereken je een hoek in een vierhoek??

ik kan geen extra uitleg geven want ik snap er niks van.

Toegevoegd na 23 uur:
Dankjullie wel voor jullie antwoorden!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
8.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat het moeilijk is om het zo op goeievraag te stellen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stellen: Zetten

Antwoorden (5)

Je kunt de vierhoek door tweëen delen met een lijn en de theorie van Pythagoras gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alle hoeken in een vierhoek zijn 90 graden

Toegevoegd na 1 minuut:
tenzij het een parallellogram is, dan kun je een loodlijn tekenen en met de stelling van pythagoras de hoeken berekenen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 3 hoeken in driehoek zijn samen 180 graden. De 4 hoeken van een vierhoek zijn samen 360 graden. Dus als je 3 van de vier hoeken weet, kan je de vierde uitrekenen.
Soms moet je een diagonaal tekenen, dan krijg je 2 driehoeken waarvan je telkens een hoek kan uitrekenen als je de andere 2 weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan natuurlijk in de vierhoek een diagonaal tekenen, waardoor er 2 driehoeken ontstaan. Dan kun je met de stelling van Pythagoras verder werken, als je een aantal zijden zijn gegeven. Je kan ook met sinus, cosinus of tangens werken.

Let ook op dat alle hoeken van een vierhoek bij elkaar 360 graden is, en van een driehoek 180 graden. En let op de f-hoeken en z-hoeken in je figuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke vierhoek kun je met wat lijntjes verdelen in een vierkant (alle hoeken 90 graden) en twee driehoeken.

Die driehoeken hebben dan altijd één hoek van 90 graden. De som van de drie hoeken moet altijd 180 graden zijn. Aan de hand van de overige gegevens (je moet er altijd meer hebben, ander wordt het gokken of meten) kun je dan de resterende hoek(en) uitrekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Die driehoeken hebben dan altijd één hoek van 90 graden. De som van de drie hoeken moet altijd 180 graden zijn". Dit gaat over een vierkant, en niet een vierhoek. Verder helpt jouw antwoord ook niet echt. "Aan de hand van de overige gegevens (je moet er altijd meer hebben, ander wordt het gokken of meten) kun je dan de resterende hoek(en) uitrekenen." is wat de vragensteller juist wilt weten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt met twee loodlijnen van ELKE vierhoek ene vierhoek met twee driehoeken maken hoor ; probeer het maar uit. Dat kun je gebruiken om hoeken uit te rekenen als je er maar één weet, maar is later zeker ook nodig om oppervlakken uit te rekenen. Dit is brugklas-wiskunde, en het gaat echt op dit niveau om eenvoudige sommetjes waarbij je voldoende gegevens hebt. Je kunt ook even de vraag (vragén zelfs van deze vraagsteller) lezen en de antwoorden echt doornemen voor je op de min drukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aj ja, daar heb je natuurlijk gelijk ; het kunnen ook vier driekhoeken moeten worden als er niet minimaal twee lijnen parallel lopen ; mijn fout.