Er staat dat de winkans van de kraslotenkalender 1 op 2 is, wij hebben er 2 gekocht, en allebei niks gewonnen, klopt dit wel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
4.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je kop of munt gooit heb je 50% kans om te winnen,
toch kan het zomaar gebeuren dat je, als je twee keer gooit, twee keer verliest.
Toch klopt dat van die 50% kans.

Het beste antwoord

ja want er is niet gezegt dat je iets zult winnen zelfs als je er vier koopt kan het zijn dat je niks wint...

van de bv 10.000 loten zijn er 5.000 met prijs maar hoe die verdeeld zijn wordt niet gezegd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja dit kan, iemand anders die er twee gekocht heeft heeft dan wellicht twee keer iets gewonnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Winkans is 1 op 2.
Jij koopt 2 loten.
Mogelijkheden:
Lot1 - Lot 2
Winst-Winst (1/4)
Winst-Verlies (1/4)
Verlies-Winst (1/4)
Verlies-Verlies (1/4)

Samen een totale kans van 1. Jij hebt 2x verlies, de kans hierop was 25%. Gewoon pech.

Op deze manier zou je zelfs 10 loten kunnen kopen en 0x iets winnen. De kans hierop is echter maar (ong) 0,1%
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag me bij dit soort dingen altijd af waar ze die kans van 1 op 2 vandaan halen. Vroeger werd altijd tegen me gezegt:

Je hebt een kans van 1 op 2 want je kan winnen of verliezen. =)

Ookal koop je 100 loten, je weet nooit op welke de prijzen vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt alleen 100% kans als je 100% van de loten koopt. Zo simpel is het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kans op winst is in dat geval overigens nul.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt niet want je weet niet welke loten al zijn verkocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Noviomagum:
Dan volgt er
X ~B(η, 0.5)
P(X > 0) = 1
Ja, de winkans 1 op 2 geldt voor de hele voorraad loten, niet alleen voor jouw twee loten. Als je alle loten op zou kopen, zou je dus bij de helft van alle loten prijs hebben. Jij hebt van al deze loten net twee loten gekocht die bij de helft zitten waar geen prijs op zit. Pure pech!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor elk lot heb je een kans van 50% dat er een prijs op valt. Heb je twee loten dan heb je twee maal 50% kans, en dat is niet hetzelfde als 100% kans. Er is dan 25% kans dat je geen prijs hebt, 25% kans dat je twee prijzen hebt en 50% dat je één prijs hebt.

Overigens gaat het om een kans op "een prijs". De kans op de laagste prijs is daarbij verreweg het grootste. En bij die prijs heb je helemaal geen winst. Je wint dus wel een prijs, maar tegelijk verlies je je geld! Ook bij geld terug heb je mijns inziens geen winst. Persoonlijk vind ik deze wijze van promotie dus misleiding. Als het mocht zou ik een loterij beginnen met 100% "winkans". Dan kost een lot € 10,50 en iedereen "wint" dan bij aankoop al een prijs van € 0,50!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij doelt op een hypothesetoets. Jouw populatie (n) is echter kleiner dan 20, en we kunnen daarom niet echt veel met zekerheid zeggen. Ik kan je wel een indruk geven. Je stelt dus eigenlijk dat je denkt dat die kans kleiner is dan 1/2? Dan:

X ~ B(2, 0.5)
H0 : p = 0.5
H1 : p < 0.5
(neem aan dat H0 correct is)

P(X <= 0) = 0,25

Aangezien 0,25 > 0.01 zullen we de H0 moeten accepteren. Dit valt binnen de kritische gebied.

Sorry! Er is geen reden aan te nemen dat dit niet klopt.

Toegevoegd na 10 minuten:
Dus bedoel ik: die kans 1/2 kan zeker wel kloppen.