Klopt dit bewijs?

Ik maak de aanname dat A = B
vermenigvuldig met A, dus

A^2 = AB

hier haal ik B^2 vanaf, dus

A^2-B^2 = AB-B^2

A^2-B^2 is om te schrijven naar (A+B)(A-B) (reken maar na)
en als ik rechts onbind in factoren, krijg ik B(A-B), dus

(A+B)(A-B) = B(A-B)

Na het wegdelen van (A-B) blijft over

A+B = B

A = B (1e aanname), dus

2B = B

ik deel door B, en houd over

2 =1

Huh?

nu, ik ken mijn wiskunde, en dit is wiskundig correct. Maar dan heb ik net bewezen dat 1 hetzelfde is als 2. Klopt dit bewijs? En zo nee, waar zit de fout?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde

Antwoorden (3)

ja klopt wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar ben ik het in zijn geheel mee eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
't was ook meer een gok
je deelt door A-B, oftewel je deelt door 0 omdat A=B
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maakt voor de vergelijking niet uit
itsme
14 jaar geleden
als je door 0 deelt maakt dat alles uit. links en rechts deel je door 0, dat maakt de gehele vergelijking na de deling ongeldig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nope. Op het moment dat je met 2 verschillende variabelen werkt (ook al hebben ze dezelfde waarde) maakt het niet uit.
itsme
14 jaar geleden
In dat geval krijg je dat je verkeerd bewijs levert. Jouw vraag, jouw feestje. Ik ga geen welles-nietes spelletje spelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@itsme: Klopt +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Itsme: Inderdaad. @Maartah: Je werkt niet met twee verschillende variabelen. Je hebt ze namelijk in de eerste regel gelijk gesteld. Daarmee is het twee keer dezelfde variabele.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En op het moment dat je eerst de vergelijking uitwerkt, en daarna die voorwaarde stelt?
itsme
14 jaar geleden
dan is A^2 niet hetzelfde als AB, dus dan klopt je verhaal niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dom van me, dat klopt idd
Je stelt dat A gelijk is aan B.
Ongeacht wat voor een waarde je aan A of B hangt; omdat ze beide gelijk zijn is A-B altijd gelijk aan 0.

Immers: als A=B dan => A-B = A-A = B-B
Wanneer je van een waarde de gelijke waarde aftrekt hou je 0 over.

Wanneer je dus A-B wil wegdelen uit je vergelijking moet je door 0 (A-B) gaan delen.

Je beweert dat zolang je geen waarde hecht aan de letters dus ook de waarde van de berekening onbepaald is maar dat is niet zo.
Je hebt zelfs al een waarde aan B gegeven (namelijk A) en je hebt een waarde aan A gegeven (namelijk B). Daar ze een gelijke waarde hebben kan je een aantal dingen vertellen over A en B zoals:
A*B=A^2=B^2
A-B=A-A=B-A=B-B=0

Toegevoegd na 4 minuten:
Conclusie: Nee, dat bewijs klopt niet.