hoe kan je het snelste en het handigst met een product- som methode werken?

Ik typ nu gewoon van alles in op mijn reken machine om te kijken of het uitkomt... maar dat kan wel uren duren...

Toegevoegd na 43 minuten:
bijvoorbeeld:
x²+1,4-0,4=0
dus dan moet je de product som methode erbij gebruiken
dus
(x .....) (x .....)
de uitkomst is: (x+1.64)(x-0,24)
alleen omdat er cijfers achter de comma's staan kom is er niet snel op dat het dit antwoord is.
wie kan mij helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
9.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is mij niet echt duidelijk, kan je de vraag toelichten met voorbeeld?

Het beste antwoord

Met de abc-formule zijn zulk soort sommen ALTIJD op te lossen. De formule werkt zo:

Bepaal a, b en c. A is het getal voor x², b is het getal voor x en c is het laatste getal. Bij een formule als 2x²+3x+4, is a=2, b=3 en c=4. Daarna bereken je de discriminant (D). Dit doe je zo:

D=b²-4ac

Nu je D hebt berekend, kun je x op de volgende manieren uitrekenen:

x=(-b-√D)/2a OF x=(-b+√D)/2a

Als ik de formule van jouw hier toepas, krijg ik:

x²+1,4x-0,4=0
a=1, b=1,4 en c=-0,4
D=1,4²-4×1x-0,4=3,56
x=(-1,4-√3,56)/(2×1)=-1,64 OF x=0,24 (zie berkening hierboven)

Waarschijnlijk snapte je dit allemaal al, maar andere oplossingsmethoden ken ik niet. Sorry!

Toegevoegd na 8 minuten:
Voor makkelijkere sommen kun je ook een tabel maken. Dan schrijf je aan de linkerkant van de tabel oplossingen voor het gevraagde getal, en rechts schrijf je de twee getallen bij elkaar opgeteld op. Zo kun je gelijk aflezen of je een goed antwoord hebt gevonden. Bijvoorbeeld:

x²+12x+8

-3x-4 --> -7
3x4 --> 7
-2x-6 --> -8
2x6 --> 8 (oplossing)

Sorry als het onduidelijk is, maar beter kreeg ik het niet. Bovenin zie je het getal dat als uitkomst van de vermenigvuldiging moet komen (12). Daaronder staan mogelijke keersommetjes die als uitkomst 12 hebben. Naast deze keersommetjes staat wat de twee factoren opgeteld zijn. -3x-4 is dus 12, en -3+-4 is -7. Alleen bij 2x6 komt er als antwoord 8. Dit is dus het goede antwoord. Je krijgt dan:

(x+2)(x+6)

Dus:

x²+12x+8=(x+2)(x+6)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij sommen zoals deze, zou ik als ik jou was toch kiezen voor de ABC-formule.

Als je die niet kent, moet je het maar zeggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ABC formule is het handigst, maar je kun altijd stap voor stap tot een resultaat komen.
x2+1.4x-0.4 = 0
(x+0.7)2- 0.49-0.4 = 0 (domweg de helft van 1.4 en dan het kwadraat van 0.7 =0.49 er weer vanaf trekken)
(x+0.7)2=0.89
x+0.7=wortel(0.89) of x+0.7=- wortel(0.89) (niet vergeten beide antwoorden te nemen.
wortel (0.89)= 0.94
x=0.94 - 0.7 of x = -0.94-0.7
x= 0.24 of x=-1.64
dat kun je weer schrijven als (x-0.24) = 0 of(x+1.64) = 0
Als dat waar is dan is ook de volgende vergelijking waar:
(x-0.24)(x+1.64)=0