Wat is de juiste notatie van sinus, tangens en cosinus "invers"?

Of heet dit niet de inverse?

Mijn rekenmachine noteert het als sin^-1, maar dit betekent 1/sin. Controle hiervan laat zien (duh) dat dit niet klopt.

Heet dit de asin, atan en acos?

Voor de duidelijkheid, ik ben bezig met het berekenen van hoeken. Dan geldt er:

tan(hoek)=o/a
dus
hoek = tan^-1(o/a)

Dit is de notatie van de GR, maar wat is de juiste?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
5.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Examen binnenkort ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
VWO examen is al 2,5 jaar geleden.

Het beste antwoord

Dit is inderdaad een bron van verwarring! Velen halen hierdoor de inverse functie met 'het omgekeerde' (voor de vermenigvuldiging) door elkaar: zoals je zegt is de inverse functie van sin(x) inderdaad niet hetzelfde als 1/sin(x).

De inverse goniometrische functie worden in het Nederlands 'cyclometrische functies' of ook wel 'boogfuncties' genoemd. Die 'boog' vind je ook terug in de benamingen 'boogsinus', 'boogcosinus', 'boogtangens' enzovoort. Deze worden afgekort tot: Bgsin(x), Bgcos(x), Bgtan(x) ...

In het Engels is dat Arcsin(x), Arccos(x), Arctan(x) ... en die notaties worden hier ook wel gebruikt; soms worden ze afgekort met enkel het voorvoegsel 'a': asin(x), acos(x), atan(x) enzovoort.

Helaas noteert men in de wiskunde de inverse functie van een functie f ook wel als f^(-1) maar daarmee bedoelt men dus niet 1/f. Veel rekenmachines nemen die notatie over voor specifieke functies en zo dient bijvoorbeeld de knop sin^(-1) voor de inverse sinus, en niet voor 1/sin.

Eigenlijk is dat een slechte notatie want we gebruiken sin^n(x) wel voor (sin(x))^n, zo noteren we sin²x voor (sin(x))² enzovoort. Daarin ligt natuurlijk net de verwarring voor sommigen, aangezien de notatie met exponent -1 dan net een uitzondering zou zijn.

Samengevat: er is niet zoiets als dé (enige) juiste notatie; er zijn er verschillende in omloop maar ze zijn misschien niet allemaal even goed gekozen. Wanneer je ze zelf noteert, zou ik (in het Nederlands) voor de Bgsin(x) of asin(x)-varianten kiezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eigenlijk als je t netjes zou doen zou sin²x = sin(sin(x)) moeten zijn. Maar sin²x word naar mijn mening uit luiheid gebruikt aangezien je dan geen haakjes hoeft te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan dat 'luiheid' noemen, maar het is eigenlijk gewoon een handige afspraak: (sinx)^k wordt verkort genoteerd als sin^k x om verwarring te vermijden met sinx^k, zonder haakjes is het dan immers niet duidelijk of (sinx)^k of sin(x^k) bedoeld wordt. De notatie wordt in elk geval niet gebruikt in de betekenis die jij hier aanhaalt, namelijk voor sin(sin(x)). Bij operatoren wordt een exponent wel in die context gebruikt, zoals D² (sin(x)) = D(D(sin(x)); twee keer afleiden dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sinx^k zou ik interpreteren als sin(x^k)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook, maar niet iedereen. Sommige computerprogramma's zouden dit bijvoorbeeld als (sinx)^k = sin^k x interpreteren. Voorbeeld:
http://www.wolframalpha.com/input/?i=sinx%5E2
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Compleet en duidelijk antwoord.
Hartelijk dank, 11 punten voor jou.

Andere antwoorden (2)

Bijna goed: asn, acs en atn

http://www.wiskundeonline.nl/popups/functievoorschriften.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bron laat zien dat de wiskundige notatie dus is: Tan ^-1. Dus dan klopt het dus eigenlijk wél?
stel je voor de uitkomst = tangens = 0
dat zou betekenen dat inverse tangens = 1÷0
delen door 0 mag NOOIT
dus de juiste notatie is arctangens (atn)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat mij niet om wat kan of niet kan, maar wat de notatie is. Of deze nou direct goed is als je hem uit voert boeit me niet. De notatie moet ik weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
arctangens dus of tan^-1