De weekdag waarop Mei begint is altijd verschillend dan die van andere maanden. Waarom enkel Mei ?

Is dit wiskundig te verklaren?

Toegevoegd na 2 minuten:
Geldt ook voor schrikkeljaren.

Toegevoegd na 31 minuten:
Wanneer Mei op een maandag begint , zal dat jaar geen enkele andere maand op Maandag beginnen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.4K

Het beste antwoord

Het aantal dagen van de maand is nou eenmaal zo ingedeeld waardoor dit toevallig zo is.

1 April = -30 dagen = -(7*4+2)
->2 dagen verschil.
1 Maart = -30-31 = -(8*7+5)
->5 dagen verschil.
1 Februari = -30-31-28/29 = -(12*7+5/6)
->5 of 6 dagen verschil.
1 Januari = -30-31-28/29-31 = -(17*7+1/2)
->1 of 2 dagen verschil.
1 Juni = 31 = 4*7+3
->3 dagen verschil.
1 Juli = 31+30 = 8*7+5
->5 dagen verschil.
1 Augustus = 31+30+31 = 13*7+1
->1 dagen verschil.
1 September = 31+30+31+31 = 17*7+4
->4 dagen verschil.
1 Oktober = 31+30+31+31+30 = 21*7+6
->6 dagen verschil.
1 November = 31+30+31+31+30+31 = 26*7+2
->2 dagen verschil.
1 December = 31+30+31+31+30+31+30 = 30*7+4
->4 dagen verschil.

Toegevoegd na 3 dagen:
Ik zie nu pas dat je eigenlijk vraagt, waarom dat ALLEEN bij mei zo is en niet waarom dat bij mei zo is. Zoals je kunt zien is dit ook zo bij juni, dit is de enige maand met 3 dagen verschil met mei en dus de dag zal ook niet overeenkomen met de andere 1e dagen van de maand.

Ook bij oktober/augustus is dit het geval afhankelijk of het wel of geen schrikkeljaar is.

Kortom dit is NIET enkel zo bij mei.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet wel dat het een typische kwisvraag is...men vraagt steeds naar de maand ....maar nooit naar het waarom.
Zou wel kunnen kloppen ...heb in de recentere geschiedenis inderdaad geen enkele overlappende dag teruggevonden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er waren twee beste antwoorden ...maar ik kan er maar eentje kiezen .
dus ik koos voor het eerste goeie

Andere antwoorden (3)

De weekdag waarop een maand begint is toch altijd verschillend? Ik ben namelijk de 1e jarig en die valt toch ieder jaar op een andere dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is : altijd verschillend dan die van andere maanden.
Wanneer Mei op een maandag begint , zal dat jaar geen enkele andere maand op Maandag beginnen
Om dat te begrijpen kunnen we dit probleem het beste eerst eens omdraaien:
1 januari 2011 viel op een zaterdag en 1 oktober 2011 OOK!

We weten nu alvast dat het ook anders kan dan met 1 mei. :-) En dat is natuurlijk ook geen wonder, want er zijn 7 dagen en 12 maanden. Er moeten dus verdubbelingen optreden.

Hoe komt het eigenlijk dat 1 januari en 1 oktober op dezelfde dag vallen? Allereerst moeten we vaststellen dat het verschil in dagen tussen 1 jan en 1 okt dan deelbaar moet zijn door 7. Reken het zelf maar uit.
De maanden van jan t/m sept hebben 31+28+31+30+31+30+31+31+30 dagen en dat is 273 dagen. Schitterend deelbaar door 7.

We weten nu al heel wat meer, en de volgende stap is, om eens te kijken of dat trucje met 1 mei ook gaat lukken.

Als we teruggaan kunnen we alleen sommen maken met 31, 28, 31 en 30 (jan t/m april) en als we de andere kant opgaan dan zijn er alleen sommen mogelijk met 31,30,31,31,30,31,30 en 31 (mei t/m dec)

Welke combinatie van sommen je ook maakt, van het eerste groepje van 4, of het 2e groepje van 8, het is niet mogelijk om een uitslag te krijgen die deelbaar is door 7.
Voorbeeld, alleen van het eerste groepje:
31+28+31+30, 28+31+30, 31+30, is 120, 89 en 61. (bij schrikkeljaar komen 121 en 90 er nog bij. Alle uitkomsten zijn niet deelbaar door 7, met als conclusie dat in ieder geval 1 jan, 1 feb, 1 mrt, en 1 april nooit op dezelfde dag kunnen vallen als 1 mei.

Dit antwoord wordt veel te lang als ik je de heenweg ook voorreken. Maar dat is ook helemaal niet nodig. Als je precies hetzelfde doet voor de maanden mei t/m december, kom je tot de conclusie dat ook daar alle uitkomsten van de sommen niet deelbaar zijn door 7. En dat ook de eerste dag van die maanden niet gelijk kan zijn aan de dag waarop het 1 mei is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het verschil in aantal dagen met de begindag van de andere maanden is in geen geval een veelvoud van 7
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kort en duidelijk